Varm choklad med lätt lakritston

 
Varm choklad, hot cocoa, finns det något bättre? 
Jag är tyvärr varken kaffe eller tedrickare så att få mysa sig med en kopp med varm choklad när det är kyligt ute är något som jag unnar mig nu på höstkanten ändra fram till årsskiftet. Strunt samma att det är väldigt onyttigt, det är också väldigt gott och idag har jag lekt lite med smakerna och testat på lite nya smaksättningar, många mycket lyckade måste jag tillägga.
 
I den chokladen ni ser ovanför så är det faktiskt en hint av lakrits i, choklad och lakrits är väldigt gott tillsammans och om man som mig gillar lakrits, då kommer man älska den här chokladen! Lakritssmaken ska inte ta över tycker jag, utan bara vara en lätt ton, men det där varierar man såklart hur man vill efter tycke och smak.
 
Recept (till 1-2 koppar)
2 msk farinsocker
1 msk kakao
3 dl mjölk
1 nypa lakritspulver
½ dl grädde
 
Vispa grädden, inte för hårt! Fluffig och lättvispad ska den vara. Därefter värmer du mjölken. Under tiden blandar du farinsocker, kakao och lakritspulver i din kopp. När mjölken är varm slår du i en skvätt mjölk och blandar ihop alltsammans till en "smet", häll därefter i resten av mjölken, toppa med lättvispad grädde och pudra över lite kakao så blir det både snyggt och gott :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0