En förtrollad jul

 
Om det är någonting jag själv uppskattar och alltid har uppskattat så är det adventskalendrar och julkalendrar i alla dess former, såklart så är julkalendern en stor favorit och än idag, trots eller tack varje mina snart 26 år. så är det bland det mysigaste jag vet. Ni vet när man kliver upp tidigt och det är kallt, men man vill egentligen ligga kvar under täcket som är sådär perfekt varmt, men man vill ju inte missa någonting så man kliver upp ändå. Ögonlocken håller på att falla igen på en för tröttheten tar över, men så tänder man granen och julstjärnorna i fönstret, man börjar känna den där mysiga stämningen och lugnet som bara kan infinna sig så tidigt på morgonen. Det ultimata är ju om man lyckas göra sig en kopp med varm choklad som man avnjuter  uppkrupen i soffan i sin morgonrock och med en stor gosig filt på benen. Nu. Nu kan julkalendern för dagen börja.
 
Den där känslan vill jag att min dotter ska känna och jag tror jag har gjort ett hejdundrande jobb för ni ska bara veta hur mycket min 2-åring gillar julen, redan! Om jag ber henne gå iväg till sin garderob och hämta vilket plagg hon vill, då väljer hon alltid samma plagg, det spelar liksom ingen roll hur högt eller lågt det här plagget ligger, eller hur långt in i garderoben det ligger, hon letar tills hon hittar det och det är hennes julklänning. En röd sammetsklänning med vita spetsdetaljer, ja helt enelt julklänningen som hon hade ifjol under december. Hon älskar den. När hon hittar den utbrister hon alltid: "Titta mamma, julklänningen! Som Tomten!" Och mitt hjärta smälter, oj vad det smälter och oj vad jag älskar den lilla minimänniskan.
 
De senaste dagarna som gått har hon velat lyssna på ett julmedley som börjar med "Nu är det jul igen" och ber alltid om att jag ska sätta på den och så ska vi dansa tillsammans, vilket vi gör och ni ska bara veta hur roligt vi har det. Grannarna måste dock tro att vi blivit skvatt galna när vi spelar julmusik, högt bör tilläggas, i september och sjunger och dansar för glatta livet, men vad gör väl det? Nelly frågar i alla fall varje dag efter: "Mamma, nu är det jul igen, mamma dansa", och ja, varför inte?
 
Nu blev det väldigt mycket text här men vad jag egentligen ville skriva var om denna adventskalenderbok där mna läser ett litet kapitel varje dag ända fram till julafton, mysigt och en perfekt avslutning på dagen.  Såhär skriver de själva om boken:
 
För femte året i rad kommer adventsboken alla längtar efter - en högläsningsbok i 24 kapitel som räknar ner till julafton. Börja första december och läs ett kapitel om dagen ända fram till jul.

När Yusuf flyttar hem till Martha ställs allt på ända. Först känns allt bara jobbigt, Yusuf är tyst och tråkig och håller sig mest bara för sig själv. Och när han stjäl Marthas hamster och tar med den ut i skogen tappar hon tålamodet helt. Han är nog faktiskt inte riktigt klok! Men allt förändras när Yusuf en dag övertalar Martha att följa med honom ut i skogen. Där väntar en magisk värld och ett uppdrag som bara de kan lösa. Det blir början på en förtrollad jul.

En stark och stämningsfull berättelse om sagans mäktiga kraft skriven av Siri Spont (författare till bland annat Utan djur så dör jag och Emres dagbok), med fantastiska illustrationer av Alexander Janson. En aktuell och spännande adventsberättelse som utspelar sig i julskimrande förortsmiljö och i djupaste skogar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0