Jullista

 
 
 
Jag brukar typ aldrig göra sådana här listor men jag tänkte att någon gång måste jag ju ändå slå till, så det gör jag med denna som jag hittade hos Johanna :)
 
Vad är det bästa med julen?
Det absolut bästa med julen är stämningen! Jag älskar hur det är så mycket glädje, spänning och förväntan som ligger i luften och hur man liksom laddar upp för julen med julmusik, julbak, julshopping, julpynta, julpyssla, tända ljus, äta pepparkakor, koka knäck, dricka julmust, se julfilmer, allt hör liksom ihop för mig. Ett enda stort lyckorus av julkänslor! 

Vilken jul föredrar du? Den röda traditionella? Den svartvita moderna? Eller romantiskt vitt & silver? Eller något helt annat? 
Oj oj oj, ja som ni kanske vet så är jag ju en riktigt vel-pelle som vi säger här i Värmland så det är olika från år till år. I många många år har rött varit helt uteslutet hos mig och det har varit vitt, vitt, vitt och åter vitt med silver som dominerat, men nu är jag sugen på en murrig och varm jul så i år blir det massvis med rött! :)

När börjar du julpynta samt klä granen? 
Jag vill ju gärna att julen skall vara så länge som möjligt, för mig är ju julen innan själva julafton, så jag börjar faktiskt julpynta OCH klä granen i mitten av november. Den vise kan ju räkna ut att det då aldrig blir en levande gran hemma hos oss (tyvärr, det är så mycket finare), men det är smällar man får ta. Vill så gärna njuta av den magiska granen med de vackra ljusen och dekorationerna så länge som möjligt, Men så fort vi ringt in det nya året så kastas den ut illa kvick tillsammans med övriga juldekorationer

Dekorerar du hela hemmet eller bara enstaka rum? 
Jag vill nog gärna ha en touch av jul i alla rum, sen kanske jag inte går lika mycket bananas i badrummet som i vardagsrummet exempelvis, det har nog mest med att göra att mitt badrum är i minsta laget så endast funktion får plats där inne, vänta bara tills jag har ett hus, då jäklar ska vi se om detta ändrats.

När vill du att första snön ska falla? 
I november blir lagom. Vill gärna ha snö när jag börjar pynta.

Vet du vad du önskar dig i julklapp i år? 
Oh ja. I år har jag faktiskt en specifik lista till skillnad från alla andra år, tänkte göra ett inlägg om det men kan nämna några och det är en systemkamera, en klong-vas, en fåtölj, gråa tallrikar och mässingfärgade bestick.

Hårda eller mjuka paket? 
Haha jag vill att alla paket skall vara snyggt paketerade i fina lådor så hårda, MEN det får gärna finnas mjukt innehåll i form av kläder, plädar, kuddar. Det värsta jag vet är när folk slår in ett paket utan låda och det blir skrynkligt och så avslutar man med en liten bit presentsnöre, nä du, not my cup of tea.

Nämn dina favoriter:
fem julkalendrar från SVT: Mysteriet på Greveholm, Sunes jul, Pettsson och Findus, Pelle Svanslös, Barna Hedenhös uppfinner julen.
fem julfilmer: The holiday, Actually love, On the second day of christmas, Ensam hemma, Christmas With the Kranks.
fem julsånger: O helga natt, All I want for christmas is you, It's beginnig to look a lot like christmas, Nu tändas tusen juleljus, Gläns över sjö och strand.

Vem skulle du vilja se som julvärd i år? 
Min jul är komplett bara Ernst finns med, fast han har väl redan varit men man kan ju hoppas på en repris ;)

Vilken scen är bäst ur Kalle Anka klockan tre på julafton? 
Tomtens verkstad och Plutos julgran. 

Nämn något du inte kan vara utan på julen: 
Julmust, knäck, änglakola, julgran, julklappar (ja de måste ligga under granen annars är det ingen julstämning) juleljus, glöggdoft, min familj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0