Daimtryffel - to die for

 
I fredags så bakade jajg daimtryfflar efter ett recept jag fann i en gammal Hembakat-tidning, från kanske två-tre år tillbaka. Ja de såg väldigt goda ut så det var givet att jag skulle testa att göra dem i år, med lite små ändringar bör tilläggas. De blev underbart goda! Mörk, härlig choklad med lite knaster och knäcksmak från daimen, mums! :)
 
Man kan rulla den direkt i kakao om man vill, vilket jag också gjorde med några stycken, men jag vet inte vad det är med mig och kakao, men jajg får liksom panik när den lägger sig på tungan, nä usch jag klarar verkligen inte av det. Jag gillar hellre att doppa den i mörk choklad, men det där är ju en smaksak. Det går ju snabbare att rulla den direkt i kakao.
 
Tryffelsmeten kan ju såklart även användas som fyllning i praliner om man gör det.
 
Du behöver:
1 dl grädde
50 g smör
250 g mörk choklad (70%)
100 g färskost
100 g daim (2 x dubbeldaim)
 
How to do it
Hacka den mörka chokladen. Värm grädde och smör i en kastrull tills smöret smält och grädden kokar. Ställ kastrullen åt sidan och rör i chokladen tills den smält helt, vispa med en handvisp om det behövs. Rör i färskosten och låt svalna ca 15-20 minuter. Hacka daimen fint och tillsätt i chokladsmeten. Låt smeten svalna ca en timme i rumstemperatur. Sedan ska tryffeln rullas till bollar, jag tyckte den var för lös för att kunna forma som jag ville efter en timme i rumstemeparatur, så jag ställde in smeten i kylen ca 10-15 minuter, då fick den perfekt konsistens för att rulla och forma som jag ville. När du format bollarna så rullar du antingen i kakao, eller så ställer du in tryffeln i kylen och smälter choklad över ett vattenbad, tempererar, och doppar tryffeln. Låt stelna. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0