Struvor

 
 
 
 
Sådär ja!
Nu har julstämningen kommit till fröken Larsson på riktigt, check!
Ja men det var ju inte sådär jättesvårt, det var ju bara att dyka in i en av mina favoritaffärer där det spelades julmusik och kryllade med nyuppackade julvaror så som fantastiska julkulor i glas och finfina juldekorationer.
 
Och ja, när man ändå är inne i känslan så slängde jag ihop ett par struvor nu på eftermiddagen, check!
Jag köpte ju struvjärnet redan förra året och hade såklart tänkt att använda det redan då, men det där satans gravid-illamåendet satte käppar i hjulet och det fick alltså vänta till nu istället.
 
Jag har aldrig ätit struvor och hade väl inga större förhoppningar om dom heller, jag tyckte bara att de var fina och blev inspirerad till att testa efter att ha kollat på gamla avsnitt med Jul med Ernst, han gjorde ju sånna i ett program.
 
Nåväl, smaken? Svårighetsgraden?
 
BUSENKELT!
 
Smakar precis som riktigt krispiga och frasiga våfflor. Våfflor kan ju ha en tendens till att bli lite sega tycker jag men dessa struvor är spröda rakt igenom, riktigt tunna och frasiga. Jättegott! Men det är ju som sagt som våfflor så det är väl inte konstigt att det smakade gott? Sprang för övrigt på ett recept som innehöll porter och då kan jag tänka mig att det blir en annan smak, kanske borde testa det också :)
 
Som sagt, busenkelt, det enda du behöver är ett struvjärn, leta i mormors gamla gömmor eller köp ett på vilken bakaffär som helst.
 
Receptet?
Så enkelt så att en tvååring kan komma ihåg det till och med!
 
1 dl mjöl
1 dl mjölk
1 ägg
1 nypa salt
 
Blanda allt till en "pannkakssmet", värm upp en kastrull med naturell olja, låt struvjäärnet ligga i så att det blir riktigt varmt, doppa sedan struvjärnet i smeten, men inte ända upp för då får du inte av struvan, fritera tills de blir gyllenbruna, låt rinna av på hushållspapper, doppa i socker.
 
Tada!
 
För en mer julig smak så kan ni ju blanda exempelvis kanel och socker att doppa dom i, eller någon annan julig krydda.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Har alltid velat testa och nu när det verkar så busenkelt så vore det ju dumt att inte göra det... eller? Ser superjuligt ut!

Svar: Testa! Så gott och så enkelt! :)
Kontakt: [email protected]

2014-11-05 @ 19:02:11
URL: http://julilaloland.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0