Kôrv!

 
 
Förra julen stod en KitchenAid högst av allt på önskelistan, tyvärr kom inte Tomten med en sådan, jag hade väl inte varit snäll nog och ja jag hade nog slarvat lite med pepparkaks-ätandet, så, jag fick helt enkelt ta saken i egna händer!
 
KitchenAiden köptes någon gång i februari och det roliga med när jag köpte den var att jag fick med en sån där mojäng som gör att man kan stoppa korv! Och det får mig ju genast att tänka på julen och Emil i Lönneberga när de stoppar korv tillsammans, så det bara måste jag testa nu till jul.
 
Vi julbloggare som var iväg på den undebrara och mysiga jubloggsträffen förra året fick oss en lektion i hur man stoppar korv och fina Erika AKA Tomtens dotter och Helena från Hellys Jul prövade på detta och gjorde ett strålande jobb om ni frågar mig. Tyvärr minns jag ingenting mer än att fetthalten och saltet är väldigt viktigt när du gör korvsmeten och att inte stoppa den för hårt för då spricker den när du kokar korven, men sen då?
 
Någon som gjort egen korv och har några tips för en gröngörling som mig och kanske nåt gott recept? :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Eftersom så skrev jag ner det KC sa: http://tomtensdotter.se/2012/november/och-pa-gubbhyllan.html

Nästa helg ska jag och en kompis ha korvstoppningshelg med hennes syster och mamma. Så förhoppningsvis kan jag återkomma med något gott recept då.

Annars har Taylor&Jones (kultförklarat slakteri här i Sthlm) precis kommit ut med en korvbok. Har inte läst boken - men jag har ätit deras korv och den är grym.

Kram

Svar: Men Erica du är en klippa! Du skriver ner varendaste liten sak som jag alltid har nytta av vid ett senare tillfälle, super! :) Lycka till med korvstoppningen och jag hoppas verkligen du återkommer med något smaskigt recept, håller ögonen öppna! :) kram
Kontakt: [email protected]

2013-10-16 @ 00:00:07
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Amandas jul

Åh, jag vill också ha en rosa KitchenAid!!! Synd att man är mammaledig och pank ;)

Svar: Ja det är nog inte så roligt ur den vinkeln kanske... men du kan ju alltid köpa den på avbetalning! :D Ett tips är att hålla utkik efter kampanjer! Den rosa som jag köpte ligger ju normalt sett på ca 6500 kr men jag köpte min för 4000 kr för det var någon kampanj. Sen är den ju billigare i andra färger också, men den rosa är så fin i verkligheten! :)
Kontakt: [email protected]

2013-10-16 @ 09:03:16
URL: http://amandasjul.blogg.se
Postat av: Victorias Jul

Jag vill också göra egen korv, har länge velat köpa en KitchenAid men blir lite osäker då många säger att man bara kan göra deg på 0,5 liter vätska är det så? De är ju klart snyggast

Svar: Nä det stämmer inte, bunken är väldigt stor faktiskt och den rymmer 4,83 liter för att vara exakt så man kan göra rejäla degar eller smetar eller vad som nu faller en in. Det är nog bland det bästa köpet jag gjort, jag använder min i princip varje dag :)
Kontakt: [email protected]

2013-10-16 @ 16:09:50
URL: http://victoriajul.blogg.se
Postat av: Maries strålande jul

Lycka till med korven och struvorna. Vi brukar göra struvor kvällen före julafton och de är verkligen goda. De är godast när de är helt nya och spröda. Det är faktiskt min man som gör dem, enda gången han bakar ;) precis som din så var inte min helle jultokig innan han träffade mig men det har jag åtgärdat.

Svar: Haha bra jobbat Marie! Vi måste ha lite jul-pli på våra män ;) Tack! :)
Kontakt: [email protected]

2013-10-16 @ 16:24:08
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Matilda

Jag gjorde julkorv för första gången förra året och det blev riktigt gott! Jag använde mig utav det här receptet från Arla; http://www.arla.se/recept/hemlagad-julkorv/

Tyvärr hade jag inget korvhorn till min Kitchen Aid så fick stoppa för hand :) Gick bra ändå!

Svar: Härligt! Ska spana in receptet, Arlas brukar vara bra och lätta att hantera :)
Kontakt: [email protected]

2013-10-16 @ 16:28:38
URL: http://www.matildasjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0