Saffransbullarna - receptet

bildkälla
 
 
Oj oj oj vilken dag jag har haft! Jag har gjort absolut ingenting utan istället legat i soffan och mått dåligt hela dagen. Nä nä nä jag är inte bakis, jag har bara mått väldigt väldigt illa och huvudvärk. Hoppas verkligen det går över till i morgon, har ingen större lust att behöva sjukanmäla mig från jobbet. Nu till saken som detta inlägg handlar om och det är ju receptet till saffransbullarna jag gjorde förra helgen. Fyllningen kan man ju mixtra lite med som man vill, personligen hatar jag kanel så det uteslöt jag och tog lite extra mycket kardemumma istället, man kan även blanda i lite mandlar eller rostade pecannötter, det gifter sig enormt bra med saffranssmaken!
 
Receptet är Leilas.
 
  • 4 dl mjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • 4 påsar (2 g) saffran
  • 50 g jäst
  • ½ tsk salt
  • 2 dl strösocker
  • 250 g kesella 10 %
  • 100 g rumstempererat smör
  • Cirka 16 dl vetemjöl special

 Fyllning

  • 200 g mjukt smör
  • 1 dl strösocker
  • 1 msk malen kanel
  • 1/2 msk kardemummakärnor
  • Ägg till pensling
  • Ljus sirap och vatten till pensling
  • 1 msk kardemummakärnor
  • 1/2 dl strösocker
  1. Värm mjölk, vispgrädde och saffran till cirka 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan.
  2. Tillsätt salt, strösocker och kesella.
  3. Tillsätt mjukt smör och vetemjöl lite i taget. Knåda degen väl. Låt jäsa till dubbel storlek i bunken under duk, i cirka 45 minuter.
  4. Sätt ugnen på 200 grader.
  5. Blanda smör, strösocker, kanel och nystötta kardemummakärnor till krämig fyllning.
  6. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en rektangulär platta, cirka 1 cm tjock.
  7. Bred över smörkrämen.
  8. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark.
  9. Skiva arket i 4 cm breda remsor och skär snitt som delar varje remsa nästan helt (så att det ser ut som ett par byxor).
  10. Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och knyt ihop till en knut. Se till att ändarna hamnar under knuten. Lägg dem på en bakplåt med stora pappersformar.
  11. Sätt ugnen på 200 grader.
  12. Låt saffransbullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i cirka 40 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över strösocker och nymald kardemumma och grädda dem gyllene i mitten av ugnen i cirka 10-12 minuter.
  13. Pensla de nygräddade saffransbullarna med sirap utrört med en skvätt vatten och strö genast över stött kardemumma blandat med strösocker.

Kommentarer
Postat av: Liza

Men gud så goda dom verkar ut!! Såna ska jag göra i veckan! Tack för receptet!

2013-11-11 @ 09:17:00
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se
Postat av: Victorias Jul

Det låter gott

2013-11-15 @ 15:59:16
URL: http://victoriajul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0