Hyacinter

 
Världens finaste julblomma. Den doftar så otroligt gott och den är lika vacker oavsett om den blommar eller inte, gillar verkligen lökväxter, tycker det är så otroligt vackert men hyacinten är vackrast av dem alla. Älskar verkligen när man ser rötterna också. Något som jag tycker är superfint är att knipsa av blommorna när de blommat ut och skjutit i höjden och sätta ett fång av dem i en glasvas, så hur får man dom att bli långa då? Vattna vattna vattna! Då stiger de som aldrig förr, det är i alla fall min erfarenhet, inte för att jag har så gröna fingrar men jag har märkt att lite vatten, ja då förblir de korta, mycket vatten, ja då blir de långa. Grejen med det kan ju vara att de istället böjer sig och slokar sig om de blir långa, men om man å andra sidan ska knipsa av dom så spelar ju inte det någon roll :)
 
Jag måste erkänna att jag inte har så stor koll på de andra julväxterna, varken namn eller dofter. Vad finns? Ja amaryllis såklart, den är också något jag gillar men den tar så lång tid på sig att blomma och jag är lite otålig, sen har vi ju även julrosen, fin, enkel, men doftar den något speciellt? Azalea finns ju också, räknas den som julblomma?
 
Har ni någon favorit ni kan tipsa om? :)
 

Kommentarer
Postat av: Maries strålande jul

Mina favoriter är hyacint, amaryllis och vanlig julstjärna. Det är väl typ de vanligaste också. Jag har tre vita hyacinter här bredvid mig och de doftar underbart! Fascinerande att följa dem dag för dag när de slår ut. Det brukar bli ett gäng under säsongen.

2013-11-21 @ 21:17:26
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Jul hos Linda

Jag vill gärna ha hyacinter och både vita och röda julstjärnor. :)

2013-11-22 @ 06:32:06
URL: http://julhoslinda.blogg.se
Postat av: Madeleine W

Hyacinter är julblomman nummer ett. Sen måste jag ha minst en julstjärna. Konstigt nog har jag aldrig haft någon Amaryllis, bara en fejkvariant som ser äkta ut. Men i år kanske det är dags. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska ha en vit eller röd.

2013-11-22 @ 09:37:55
URL: http://www.julbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0