Black Friday

 
Jajamensan! Idag inleds shoppinghysterin i USA kallad Black Friday. Ja det låter minst sagt mäktigt, lite läskigt kanske på samma gång. Såhär skriver Wikipedia om denna dag: 
 

Black Friday kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving. Det är USA:s största shopping- och readag. Det är traditionellt även dagen då julhandeln inleds, och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa. Namnet kommer sig av att det är denna dag många butiker går från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna. Ett antal amerikanska webbutiker erbjuder billigare varor denna dag och riktar sig då även till kunder utanför USA.

Alla butiker har öppet väldigt tidigt, vissa redan öppet från midnatt, andra oftast från klockan 5 eller 7 på morgonen, samt stänger väldigt sent, oftast vid 23-tiden.

Trots att Black Friday inte är någon officiellt ledig dag i USA är alla skolor och många arbetsplatser stängda, för att möjliggöra en fyra dagar lång ledighet med Black Friday som så kallad klämdag.

Webbutikerna i Sverige har hakat på den här trenden, ja lite i alla fall. Hela dagen har det strömmat in mejl från olika företag med diverse rabatter eftersom det är Black Friday, och ja, jag gillar ju alla de här amerikanska traditionerna och en del har jag till och med anammat. Som Thanksgiving till exempel.

Det är något som jag har börjat fira och jag tycker det är riktigt fint att tänka på saker man är tacksam för, lite extra sådär. Tror det är viktigt att man stannar upp ibland och bara känner efter, det HÄR är jag otroligt tacksam för. Såklart ska man egentligen känna det varje dag men livet är som det är, man har inte tid helt enkelt, man är helt uppe i andra saker.

Just igår blev det dock inget firande, igår begravdes nämligen min fina mormor, så jag kände inte diekt för att slå på något stort firande, men jag kände mig tacksam över alla de nära som finns i livet hos mig fortfarande och tacksam för minnet av de kära som tyvärr lämnat oss.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0