Tävling hos Sannas Christmas

Jag är med och tävlar hos Sannas Christmas!
Det vi tävlar om är denna söta julbok som jag verkligen vill ha!



I och med att boken går ut på att "berätta" om sina jultraditioner så är frågan i tävlingen: Vilken är din favorittradition som du/din familj har? Det kan vara en tradition som ni har haft i generationer eller en ny tradition som ni skapade förra året! 

Tävlingen går till så här:
1. Ni lämnar en kommentar på det här inlägget tillsammans med er bloggadress (det behöver inte vara en julblogg, vilken bloggenre som helst går bra).
2. Ni skriver ett inlägg där ni länkar till mitt blogg och skriver ert svar på frågan.
3. Jag presenterar vinnaren här på bloggen på söndag den 24/10 klockan 20:00.

Jag hoppas på att få läsa om många roliga, allvarliga och mysiga traditioner som ni har!


Jag är en sån person som inte har någon favorit av våra jultraditioner utan jag tycker att de alla vävs samman till en enda stor favorittradition eftersom detta alltid återkommer år efter år :) Så jag har tre stycken som jag tycker bli en enda stor :)

För det första så har jag alltid fyra stora julbak. Dessa julbak är inte sånna som man bara bakar knäck och nån liten kaka, nej på dessa fyra julbak ska man baka massvis med  gott! Knäck, kola, chokladpraliner, cokladtryffel i massa former, pepparkakor och lussebullar kanske, ja men ni förstår va? Helst ska dessa fyra julbak ske vid varje advent så man har något gott att äta mär man sitter och myser med ett nytänt ljus i staken :) Klart att jag kan baka någon enstaka sak emellan här också (jag älskar att baka!) men det är de fyra stora julbaken som gäller för min tradition :)

Det andra är Bingolotto. Ja, skratta inte ihjäl er nu. Jag och min familj är inte sånna som brukar titta på Bingolotto i vanliga fall men dagen före julafton på deras uppesittarkväll har vi alla varsin lott. Jag tycker det är så mysigt för vi dukar upp med massa hembakt godis och massa annat gott och så sitter vi och bara umgås. Självklart dricker vi massa julmust också (apotekarnes på glasflaska såklart!). Det gör inte så mycket om vi inte vinner för vi har så mysig stämning och man riktigt känner att nu är det jul :) sen är det klart att vinna skulle ju inte göra mig ett dugg! ;)

Det tredje och sista som fullbordar min cirkel är egentligen min pappas tradition men jag tycker att den är lite mysig sådär så jag har börjat tagit efter den. Pappa går nämligen upp klockan sex på julaftons morgon och går raka vägen och hämtar en apotekarens julmust, tänder ljusen i granen och sätter sig i fåtöljen och njuter av den. Ibland kan han få nån fläng och sätta på julmusik (han brukar aldrig lyssna på julmusik). Ja, efter detta så är det ju självklart att vi vaknar allihopa och då får vi springa och leta efter dagens första julklapp! Det är så roligt att springa runt och leta, men mina syskon är experter så de hittar alltid sina så fort och sen får jag gå och leta jättelänge, till slut tröttnar mina syskon på det och visar vart det ligger, för självklart har de lyckats hitta mitt också för länge sen :)

Det här är jul för mig.
En äkta tradition som alltid återkommer. Jag behöver alla tre för att det ska kännas som min speciella jultradition.

Nu håller vi alla tummarna för att jag vinner den här julboken för jag vill verkligen verkligen vinna den! :)




Kommentarer
Postat av: Jul i laloland

JAg skrattar INTE åt bingolotto då även MOI har samma tradition. JAg spelar aldrig och inte min mor heller, men den 23:e så är det spel som gäller. Dock blir det lite halvdant för man slår även in julklappar, mamma kokar skinka...ja lite sådär. Men det är mysigt att hänga lite och ta det lungt framför den fina granen.

Jag gillart!!!

2010-10-22 @ 11:13:30
URL: http://julilaloland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0