Enkel dessert med polkagrisfluff

 
Alltså, det här med att få tiden att räcka till när man är småbarnsförälder, det har jag kommit fram till att det verkar vara en omöjlig ekvation. Det spelar ingen roll hur bra jag planerar eller tänker att i morgon, då, DÅ jäklar ska det bloggas! Och då jäklar ska det bakas, eller städas, eller tvättas, eller fixas och trixas och donas med massa saker, det går bara inte, det slutar alltid med någonting helt annat än jag tänkt mig. I och för sig slutar det nog oftast med en massa gos och mys med Nelly, och det kan jag ju ändå inte klaga på, världens bästa!
 
Men nu var det inte det jag skulle prata om, utan det var ju denna underbara dessert.
 
Oktober månad. Rosa månad. Rosa dessert, så tänker jag. Det är så otroligt viktigt att cancerfonden får in pengar för att kunna forska vidare. Idag drabbas ca 20 kvinnor dagligen av bröstcancer och det är på tok för många! Min mormor gick bort i cancer, likaså min morfar. För att kunna forska måste det komma bidrag från oss, det behöver inte vara flera hundra eller tusentals kronor, huvudsaken är bara att man på något sätt hjälper till om man har möjlighet. Köp rosa bandet! Ta den rosa kassen i affären istället för den vanliga att packa varorna i, skänk 50 kronor, du kommer inte sakna dom i alla fall. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, klyschigt men SÅ sant.
 
Nåväl, åter till desserten :)
 
Polkagrisar andas jul för mig. Jag är ju inte förtjust i "de klassiska julkryddorna" som ingefära, kanel, saffran, och många fler, så jul för mig kanske i många andras ögon är lite året-runt-känsla, men för mig i alla fall, så är denna dessert julig, enkel och otroligt fräsch :)
 
Denna dessert innehåller då alltså kaka med polkagrisfluff. Här är det inte så noga vilken kaka man väljer att ta, man tar helt enkelt den man gillar bäst. Det kan vara sockerkaka, tårtbottnar (den avskurna toppen på botten), muffins eller kladdkaka som jag föredrar, gillar när det är lite kladd och klet i bakverk. Sen gör man då fluffet och varvar med kaka i glas eller burk.
 
Receptet kommer här:
 
Polkagrisfluff
 
3 dl grädde
140 g polkagrisar (1 påse)
Eventuellt röd karamellfärg/pastafärg
 
Krossa polkagrisarna fint till små smulor, OBS! Väldigt viktigt att det är just finkrossat, annars får man problem senare. Värm grädden tills precis innan kokpunkt, det är otroligt viktigt att grädden inte kokar för då kan det skära sig.
 
När grädden är varm nog häller du den över de krossade polkagrisarna och rör om tills det har smält. låt stå i kylskåpet i minst sex timmar (detta för att "smeten" ska tjockna samt suga åt sig smakerna) och när det är dags att servera vispar du upp den som vanlig vispgrädde till önskad konsistens.
 
Det här är så otroligt gott och det kan användas på alla möjliga sätt. Som fyllning i tårtbottnar, som frosting på cupcakes (det kommer jag göra till dotterns dop!) eller bara ätas som den är :)
 
Receptet har jag lånat härifrån.
 

Kommentarer
Postat av: Victorias Jul

Det kan vara lite svårt att få tiden att räcka till när man fått barn men det är ju såklart det bästa att få umgås med de små liven. Låter som en god dessert

2014-10-07 @ 18:00:32
URL: http://victoriajul.blogg.se
Postat av: Jessica

hehehe, då antar jag att mitt bloggande i december kommer vara nonexistent med en nyfödd =)

Det ser extremt lyxigt ut med desserten i mason jar-burken

2014-10-07 @ 19:06:52
URL: http://julilaloland.blogspot.se/
Postat av: josefine

Låter otroligt gott! Polkagris är min favoritsmak vid julen, det och julmust då. Detta kommer jag garanterat smaka på.. :)

2014-10-07 @ 20:05:28
URL: http://tusenjuleljus.blogspot.com
Postat av: Annas jul

Oj så gott det lät! Måste prövas. Och det här med småbarn och blogg...då ser ju hur det går för mig i år...men det är de små busungarna värda!

2014-10-08 @ 16:13:11
URL: http://www.annasjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0