DIY - Mönstrade tallrikar

 
 
 
För någon vecka sedan kom jag på att jag hade dessa vita tallrikar ståendes i skåpet, längst bak, längst ner under massa annat. Först var jag tänkt att slänga dom för jag använder dom ALDRIG och jag tyckte bara att de tog upp en massa onödig plats, men sen väcktes en idé. Jag skulle ju kunna göra dom lite roligare med lite porslinsfärg! Då kom inspirationen till dukningen här nedan. 
 
Nu är ju inte dessa särskilt juliga, de funkar liksom året om (de glittrar och skimrar superfint i verkligheten!). Meningen med det här inläget är väl mer att plantera en tanke hos er att man kan göra om något gammalt till något roligare. Man skule ju kunna ta röd färg, då blir det genast mycket juligare, eller varför inte köpa massa juliga färger och måla med pensel, kanske nåt landskap eller en tomte, ja om man nu är bra på att måla vill säga, det är inte jag, därför valde jag att använda mig av vanligt tårtpapper.
 
How to do it:
Ta en tallrik av något slag, mina är från ikea och jag köpte dom för fem kronor styck, rengör den ordentligt så att det inte finns några dammkorn eller liknande kvar. Lägg tårtpappret på, dutta med en svamp och här är det väldigt noga att det är lagom med färg, för mycket gör att det blir grynigt. När du är klar med målandet skall tallriken torka i rumstemeperatur i 24 timmar. Därefter skall den härdas i ugnen i 35 minuter i 150 grader, sen är det klart!
 
De som säljer färgen lovar att den skall hålla i diskmaskin och liknande men man kan aldrig vara nog försiktig. Jag kan väl tipsa om att om man skall äta på tallrikarna så ska man nog inte måla i mitten där maten kommer ligga och besticken kommer användas.
 
Sådär jag, dagens tips på att förvandla en ful tallrik till något lite roligare! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: johanna

Vad snyggt det blev, smart :)

2014-10-16 @ 16:25:03
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se
Postat av: Annie

Vad snyggt det blev! Kul idé att använda tårtpappret som mall!

2014-10-16 @ 21:07:53
URL: http://varanlillajulvra.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0