Min supergoda mintchokladtryffel

 
Ja nu tycker jag att det var på tiden att jag la ut ett recept här på bloggen, det har varit lite dåligt med det, konstigt när jag tänker efter, jag som fullkomligt ÄLSKAR att baka och bakar hela tiden! :)
 
Har suttit och knåpat ihop ett litet recept på minttryffel, kombinaitonen av mörk choklad med mint är oslagbar! Bilden har jag faktiskt lånat härifrån då det var någon här i lägenheten som käkade upp alla mina fina tryfflar innan jag hann fota dom! Ja jag var inte glad kan jag ju säga... Men receptet är mitt alldeles egna i alla fall :) Finns säkert snarlika recept bör väl tilläggas.
 
Du behöver:
 
200 g mörk choklad
50 g mjölkchoklad
1 dl grädde
1 msk flytande honung
ca 10 karameller Marianne (eller fler efter smak)
Några droppar mintolja efter smak
 
1. Börja med att finahacka marianne-karamellerna och lägg dem åt sidan.
 
2. Finhacka chokladen och lägg i en skål.
 
3. Koka upp grädde tillsammans med honungen, när den precis har börjat koka tar du av den fårn spisen och häller snabbt över den hackade chokladen och blandar samman till en slät smet.
 
4. Häll i de hackade marianne-karamellerna och några droppar från mintoljan., detta efter smak och blanda samman.
 
5. Täck  över skålen med plastfolie och låt stå några timmar i kylen, dock minst fyra,. När tryffeln är hård tar du fram den, rullar till bollar och doppar i florsocker.
 
Pssst... Vill man ha en lyxigare variant så kan man doppa tryffeln i mörk choklad och sedan strö över lite krossade marianne-karameller eller krossade polkagrisar :)
 
Klart! :)

Kommentarer
Postat av: Emma

det lät riktigt smarrigt! Mint är gott tillsammans med choklad, det ska jag testa! :)

2012-10-31 @ 13:22:37
URL: http://emmasjulblogg.tumblr.com
Postat av: Charlotte

Wow det låter gott! Det ska vi prova till helgen, man kan ju göra godis nu också fast att det inte är jul! :D

Svar: Det tycker jag absolut! :) Alltid bra att testköra recepten innan jul :)
Emelie Larsson

2012-10-31 @ 13:54:06
Postat av: Victorias Jul

De låter väldigt goda. Man kanske ska ta och börja med godiset snart, fast det lär ju aldrig finnas kvar tills jul skulle jag tro

2012-10-31 @ 14:11:54
URL: http://victoriajul.blogg.se
Postat av: Fanny

Låter riktigt gott! Jag får testa det någon dag =)

2012-11-01 @ 10:19:16
URL: http://merrychristmas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0