Pizza Bianca

 
 
 
 
 
Ikväll bjuder jag på Pizza Bianca, ett recept till glöggminglet från alltid lika fantastiska Sigrid Bárány i samarbete med Arla. Orginalreceptet innehåller Castello Marquis och rosmarin, en väldigt ny smak för mig men ack så god. Jag är ett väldigt stort fan av nötter så jag slängde in lite rostade cashewnötter på det också :) Orginalreceptet finner du givetvis på Arla.se via denna länk.
 
Jag gjorde även två andra varianter, hann dock aldrig fota dem för de försvann lika snabbt som dem kom ur ugnen ;) Dessa män alltså, bara vräker i sig! ;)
 
Pizza Bianca à la Larsson
 
Deg:
25 g jäst
2 ½ dl ljummet vatten
½ tsk salt
1 tsk socker
2 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl
 
Fyllning 1:
300 g chevreost
2 päron
1-2 dl valnötter
 
Eller
 
Fyllning 2:
Ett paket fetaost
En kruka basilika
1 rödlök
 
 
Smula ner jästen i en bunke. Lös upp jästen med det ljumma vattnet. Blanda sedan i salt, socker, olivolja och vetemjöl och knåda till en smidig deg. OBS! Var försiktig med mjölet så att degen jäser ordentligt. Låt jäsa 40 minuter under bakduk. Kavla sedan utan degen, antingen till en stor pizza som du sedan bryter i bitar eller till små minipizzor som jag själv gjorde. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda endast degen utan fyllning i ugnen på 225 grader i 10-15 minuter. Tag sedan ut och låt svalna något. Ta på den fyllning du önskar, (tar du den med päron ska de givetvis skalas först!) ringla över lite olivolja och grädda 7-10 minuter till. Avsluta med lite flingsalt och peppar.
 
Ätes ljumma och härliga! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0