Chokladpavlova med polkagrisglass

 
 
 
 
Nu har jag gjort det sjätte receptet från Arlas julmagasin, känner att jag är lite på efterslänten, i morgon skall nämligen alla vara lagade och bloggade, men det kommer jag hinna! Har bara haft fruktansvärt mycket att göra de senaste dagarna :)
 
Idga stog i alla fall pavlova på tur, och min är väl så långt ifrån orginalreceptet man kan komma. Sigrid Bárány gjorde en syrlig apelsinpavlova med lemoncurd och jag är inte så förtjust i varken citron eller grädde, sen så älskar ju jag choklad och jag tycker helt enkelt att polkagrisar är obligatoriskt på julen :) Orginalreceptet finner du såklart på Arla.se och här är direktlänken till receptet.
 
Chokladpavlova med polkagrisglass
 
Marängen
 
2 äggvitor
2 dl strösocker
2 tsk majsstärkelse
50 g mörk choklad
 
Sätt ugnen på 150 grader. Smält chokladen över ett vattenbad. Vispa vitorna till hårt skum, Tillsätt socker och vispa tills smeten är tjock och glansig. rör ner majsstärkelse. Häll i den mörka chokladen i marängsmeten men blanda inte. Häll marängsmeten i en spritspåse/plastpåse och spritsa ut en cirkel med ca 4 cm i diameter. Spritsa sedan ett eller två varv uppe på cirkeln. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter, sänk sedan värmen till 100 grader och grädda ytterligare i 30 minuter tills marängerna känns torra och lätta.
 
Toppa med antingen köpt polkagrisglass eller gör egen och som pricken över i tar du lite krossade polkagrisar uppe på toppen :)
 
TIPS!
Du vet att marängen är klar när du kan doppa en sked och dra smeten uppåt, snabbt, och då ska den stå upp och inte sjunka ihop. Och ang. att man inte ska blanda chokladen är ju för att man ska få lite snygga ränder och skiftningar :)

Kommentarer
Postat av: Jessica

Wow - smarrrigt!!!

2012-11-25 @ 06:56:22
URL: http://julilaloland.blogspot.se/
Postat av: AnnasJul

Låter som något helt i min smak, choklad och polkagris! Typiskt att tiden är knapp nu mot jul att allt gott inte hinns provbakas.

2012-11-25 @ 07:48:20
URL: http://www.annasjul.blogspot.com
Postat av: Presenttipsy

Jag gjorde vanlig Pavlova för första gången för två veckor sen, det var HELT fantastiskt! Smeten är bland det läckraste jag sett. Jag hade dock inte kollat receptet ordentligt och tänkte att "den här sätter jag väl in i ugnen efter maten så blir den klar till kaffet". Den skulle vara inne i 1.5 h!

2012-11-26 @ 07:23:06
URL: http://www.presenttipsy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0