Brända mandlar

 
 
Mmm... Brända mandlar som är alldeles nygjorda och fortfarande varma är sååååå gott! :) Detta är pappas favoriter så det brukar alltid bli så att man får göra en sats som jag lägger fint i en burk och ger honom när jag är och hälsar på honom och resternade familj i december, nu hade jag ingen burk så jag gjorde en strut istället, funkar minst lika bra ;)
 
Och vet du vad det bästa är?
Det är så otroligt jäkla enkelt! :D
 
How to do it
 
250 g mandlar
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering.
 
Blanda mandlarna med 3 dl florsocker i en stekpanna. Rör om hela tiden, det kommer inte smälta på ett tag men du måste vara beredd när det gör det så att du inte bränner sockret. Rör helst om med en trägaffel. När sockret smält och mandeln "knäpper" så är den klar. Ta bort från plattan, låt vila ca en minut. Häll sedan på 1 dl florsocker och separera mandlarna från varandra genom att bara röra om så släpper dom varandra. Om det fortfarande är kletigt så häll på mer florsocker tills mandlarna är en och en :)
 
Klart!
 
Vad var det jag sa? Piece of cake! :)

Kommentarer
Postat av: Madeleine W

Tack för tipset söta du, det ska ja absolut prova!

2012-12-08 @ 00:08:56
URL: http://Minvitajul.blogspot.com
Postat av: Jessica

Supertips och nu lät det så himla enkelt plötsligt. Har alltid fått för mig att det måste hanteras helt varmt och att brännrisken är hög.
Men det här ska jag lugnt testa då min mamma också är galen i det - tack!

2012-12-08 @ 08:19:12
URL: http://julilaloland.blogspot.se/
Postat av: Helly

Kan tänka mig att det doftar fantastiskt hemma hos er. Kul att du provade på en sån sak, det trodde jag var så himla omständligt :)

2012-12-08 @ 10:13:25
URL: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0