Lussebullar med ägg?!


En blogg jag följer tipsade om dessa lussebullar som hon hade läst på en annan blogg och jag finner receptet aningen ovanligt. Jag har aldrig bakat lussebullar, eller andra bullar heller för den delen, med ägg i! Enligt Louise, vars blogg jag läser, så har hon testat fem olika recept och detta var det bästa för det blev tydligen jättesaftiga bullar. Känner att jag måste testa detta! :) Annars brukar jag alltid ha i kesella för att ALLA PÅSTÅR att det blir mycket saftigare bullar då men jag kan väl inte direkt påstå att man märker skillnaden.

Hm... kanske bara är jag som känner så...

Har ni testat att göra lussebullar med ägg i och hur smakade det i så fall? :)

Lägger ut receptet här för er som vill testa och det kommer från denna blogg

200 g smör
5 dl standardmjölk
2 kuvert (1g) saffran + 1 sockerbit
1 pkt jäst
1 krm salt
1-1,5 dl socker
0,5 dl ljummet vatten
2 medelstora ägg
16-17 dl vetemjöl

ev 1,5 dl russin i degen
1 ägg att pensla med

Smält smöret, häll i mjölken och låt bli fingervarmt. Stöt saffran + en sockerbit i en mortel och tillsätt detta. Smula ner jästen i en bunke. Strö över salt och socker och häll på ljummet vatten. Rör om. Häll den fingervarma saffransmjölken över den lösta jästen i bunken, knäck ner äggen och rör om igen.

Ta undan ca 1 dl mjöl till utbakningen. Blanda russin i resten av mjölet (om man vill ha det) och rör ner det i degen. Arbeta degen kraftigt med trägaffel eller liknande. Låt den sedan jäsa övertäckt i sin bunke i 1-1,5 timme. Värm ugnenn till ca 260 grader. Täck två plåtat med bakplåtspapper.
Ta några tag i den jästa degen med trägaffeln, tippa sedan ut degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
Dela först degen i 2 delar. Skär sedan varje del i 4 delar. Dela en fjärdedel i taget i ytterligare 4  bitar. Rulla ut varje liten del till en S-form och lägg lussebullarna ganska tätt på plåtarna. Garnera med russin som trycks ned ordentligt. Jäs de utbakade bullarna i ca 10 minuter.
Pensla dem generöst med lättvispat ägg och grädda sedan ganska högt upp i ugnen i ca 7-8 minuter. Låt bullarna svalna väl täckta av en handduk.



Kommentarer
Postat av: Lina

Vad roligt att du skriver om det, hemma bakar vi nämligen ALLTID lussebullar med ett ägg i! Det gör bullarna saftiga, och ägget känner man inte ens en gnutta smak av :D Testa!

2011-12-15 @ 06:01:33
URL: http://www.sagojul.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag har alltid bakat dessa bullar med ägg i. Tycker de blir absolut godast o saftigast!

God jul!

2011-12-15 @ 17:38:44
Postat av: Josephine

Jag kör alltid ett gammalt familjerecept på lussebullar m ägg i och de är jättesaftiga å smarriga! Har heller aldrig förstått det där med kesella..

Måste oxå säg att jag älskar din blogg, hittade den precis nu!Jag känner det som att jag hittat en julälskande likasinnad :)

2011-12-20 @ 00:02:40
URL: http://sockerdrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0