Juliga scones

Titta vad jag hittade för skojigt recept på scones. De här ska jag defenitivt testa att göra :) Gott med hembakat bröd, speciellt när det är nybakt och det är så varmt och gott så smöret smälter, mmm...

Ingredienser:
1 dl grovt hackade hasselnötter
1 1/2 dl hackade, torkade fikon
1 dl russin
1 dl hackade, torkade aprikoser
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk Dansukker Brödsirap
2 msk olja
2 dl mjölk 

Gör så här:
1. Blanda nötter, fikon, russin och aprikoser med de torra ingredienserna. Tillsätt sirap, olja och mjölk och arbeta samman till en deg.

2. Dela degen i två delar som formas till runda bullar cirka 15 centimeter i diameter.

3. Lägg bullarna på plåt med bakplåts-papper och skär ett kors genom bullarna. Grädda mitt i ugnen i 225° i cirka 12 minuter. Låt svalna något innan de äts.

recept

Det är också fint att göra som de gjort här nedan på bilden, att knyta ett fint band runt och ge bort när man går över till någon :) Julen är tiden då man ger och ger och det tycker jag man ska göra hela december och inte bara på julafton, lite smågåvor sådär som ett nybakat bröd eller lite julgodis i en fin påse är fint att ge bort och det visar att man uppskattar varandra :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0