Glass med pepparkakssås

Jag vet att det är många av er därute som älskar pepparkakor, i alla former. Sandwich pepparkaka, ballerina pepparkaka, frödings kladdkaka med pepparkakassmak och nu när jag gick till affären så tänkte jag att om nu alla älskar pepparkaka så borde man hitta på ett recept som heter pepparkakssås!

Jag tyckte ju givetvis detta var en kanonidé och började genast lista ut vilka ingredienser jag skulle ha i. Men nu när jag kom hem och sökte på internet så fanns det givetvis redan, typiskt. Så jag skippade idén att komma på ett eget recept för jag gillar ändå bara riktigt pepparkakor :)

Men för er som älskar pepparkakesmaken till allt så kommer här receptet jag hittade på internet.
Om det är bra eller dåligt vet jag inte för jag har inte testat (jag vågar inte, haha!) men för er som gör det säger jag bara: Go for it! :)

Ingredienser

1 ½ dl sirap
1 dl grädde
½ dl socker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
½ tsk nejlika
50 g smör

Gör så här 

Koka upp alla ingredienser utom smöret.
Låt koka 10 minuter, ta av plattan och rör i smöret.
Klar att servera till glassen.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Den ska prövas! tack. Gillar din blogg, varje inlägg är intressant och bra, användbara tips!

2010-10-25 @ 23:48:29
URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: SaraOtto

Pepparkakssås? Ja varför inte. Jag äter alltid glass när dom andra äter Ris à la Malta på julafton så det här kanske passar perfekt :) Får nog låna med receptet till min blogg, isf länkar jag tillbaka :)

2010-10-29 @ 11:17:03
URL: http://Jul.SaraOtto.se
Postat av: Jessica Friman

Blev så glad då jag hittade det här receptet :-).Jag blev bjuden på pepparkakssås och glass på en 30-årsfest för 5 årsedan....och det var nog bland det godaste jag ätit. Så det kan jag varmt rekomendera att pröva. Frågade efter receptet då, men det var "hemligt" sa hon...och har sedan dess sökt flertalet gånger efter recept på detta utan resultat. Så nu ska jag pröva detta imorgon :-) tror att det kommer bli omtyckt av barnen. Tack!

2010-11-05 @ 22:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0