Snabba julbrödet

När julmiddagen väntar så har man tusen saker att göra! Det är så det känns i alla fall, för de som tar på sig ansvaret om att bara vara en, kanske två stycken, så blir det väldigt jobbigt. Det ska vara köttbullar, prinskorv, Janssons Frestelse, potatis, revbensspjäll, julskinka, sill, gravad lax och bla bla bla, det tar mycket tid! Många är ju av den åsikten att ingenting som kan göras själv (enkelt alltså) får vara köpt och där är ju brödet en av sakerna.

Nu när ni inte har så mycket tid så har jag hittat det perfekta brödet som går jättesnabbt att göra. Jippi!
Detta brödet tar 50 minuter i och för sig, men hey! Ingen jäsning! Så det tar egentligen bara hälften så lång tid som ett vanligt bröd som ska jäsas två gånger, gud så bra va? :)

Receptet är hämtat här

Ingredienser 

2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk malda pomeransskal
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl russin
2 dl porter eller mörkt öl
2 dl Arla gräddfil
2 msk sirap
1/2 dl rårörda lingon

 

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i porter, gräddfil, sirap och lingon. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform, ca 1 1/2 liter.

2. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 min. Stjälp upp limpan och låt den kallna.


Kommentarer
Postat av: Ellen

Det lät jätte enkelt och gott! Jag älskar att göra formbröd eftersom jag alltid, allris misslyckas med limpor! Så detta kanske jag ska testa om jag har tid.



SV: Va bra! För jag vill verkligen se Ernst julprogram eftersom alla pratar så mycket om det!

2010-12-22 @ 22:59:13
URL: http://ourchristmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0