Emelies Chokladtryffel

Ingen av er som känner till Emelies Choklad missade väl storfavoriten Emelies Chokladtryffel?
Som sagt så blev det en storsäljare och jag tänkte vara väldigt snäll och dela med mig av mitt recept! (Visst är ja snäll ibland?) hihi! Det här är för chokladälskare! Den är syndigt god och väldigt väldigt enkel att göra, passar perfekt nu till julen då jag anser att choklad är vinnaren av allt julgodis!

Ingredienser:
200g mörk choklad
50g mjölkchoklad
1 msk honung
1 dl grädde
50-100g mörk choklad att rulla i
Eventuellt kakao att rulla i (efter smak)

Hacka den mörka chokladen och mjölkchokladen och lägg den i en skål. Koka därefter upp grädden och honungen. Häll den varma blandningen över chokladen och rör om till en jämn smet. Plasta in bunken ordentligt och ställ den i kylskåpet under natten (eller 5-8 timmar) så att chokladen hinner stelna ordentligt.
Ta fram tryffeln ur kylskåpet och ta ut lagom stora bitar med hjälp av en sked och rulla bitarna till bollar. Därefter kan du ställa in bollarna i kylskåpet och under tiden så smälter du den mörka chokladen över ett vattenbad.
Rulla därefter bollarna i den smälta chokladen och om du vill så rullar du dem även i kakao.

TADA!
Du har fått den godaste tryffeln som jag kommer att baka stora mängder av nu i december :)

Puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0