Trillingnöt

Igår bakade jag trillingnöt och jag tror jag fick något järnstopp i ett inlägg innan för jag skrev trippelnöt, men jaja, det är tre i båda, så skit samma vilket namnet blev! ;)
I alla fall så blev de ganska bra, men jag ångrar att jag gjorde den med ljus choklad istället för mörk då jag ju faktiskt är en mörk choklad älskare, men man får ju inte vara självisk utan tänka på de andra i sin omgivning också ^^

Väldigt enkelt faktiskt!

Du behöver bara en halv påse hasselnötter och drygt 200g choklad.

Rosta hasselnötterna i ca 10 minuter på 175 grader i ugnen. Låt dem svalna lite och pilla bort allt skal på nötterna med en ren kökshandduk. Därefter smälter du chokladen i ett vattenbad och blandar i nötterna i hälften av chokladen. Dela upp dem tre och tre och lägg på en plåt med bakplåtspapper och ställ i kylskåpet i ca 20 minuter. Därefter doppar du trillingnötterna i den resterande chokladen, och lägger dem på plåten igen och låter svalna. Som pricken över i:t så kan du ta lite smält choklad och lägga i en liten påse, göra ett hål i ena hörnet och ringla chokladsmeten över trillingnötterna så blir de lite finare och ser mer inbjudande ut.

Lätt julgodis, hoppas det smakar bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0