Saffransdonuts

 
 
Men dra mig baklänges! Det här är årets hit om ni frågar mig, saffransdonuts, Makalöst goda och ett perfekt alternativ eller komplement till lussebullarna. Tycker man att det är för tidigt för att baka lussebullar nu så kan man ju smygstarta med de här oklassiska saffransbullarna.
 
Det är egentligen inga konstigheter utan väldigt enkelt. Du tar din favoritdeg på lussebullar, jag brukar använda mig av Roy Fares saffransdeg som man bakar med fördeg, den ger enligt mig de saftigaste bullarna. Följ receptet på din deg. När den jäst färdigt sticker du ut rundlar, jag använde mig av ett glas och en spritstyll för att göra hålet i mitten. OBS! Släng inte det som du sticker ut i mitten, utan fritera dem också efter jäsning så blir det små mumsiga minibollar.
 
Fritering!
kan du göra i en vanlig kastrull men oljan får inte bli för varm. Värm upp oljan (frityrolja eller rapsolja) till ca 165-180 grader (inte högre än 180!) använd gärna en termometer hela tiden så du har kontroll över värmen. Därefter lägger du i bullarna och friterar ca 1 minut på varje sida. Låt donutsen rinna av på hushållspapper en kort stund innan du rullar dem i socker och kanel.
 
Mums! 

Kommentarer
Postat av: Min Röda Jul

Ser väldigt goda ut! :) Måste testa det någon gång

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra, de var magiskt goda! :)
Kontakt: [email protected]

2016-09-26 @ 23:15:43
URL: http://https://minrodajul.wordpress.com
Postat av: Ellinors julblogg

Herre gud vad gott! Detta ska jag absolut prova på att göra.

Svar: Roligt att höra! De var magiskt goda :)
Kontakt: [email protected]

2016-09-27 @ 11:48:02
URL: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/
Postat av: Josefines jul

Men så gott det ser ut! Även om jag själv inte vågar mig på att fritera...

Svar: Jo men testa! Det är väldigt enkelt! Mycket lättare än vad man kan tro, bara se till att ha ett grytlock i närheten ifall det skulle skvätta till eller bli väldigt varmt :)
Kontakt: [email protected]

2016-09-27 @ 20:19:38
URL: http://www.nouw.com/josefinesjul

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0