Chokladcupcake med kolafrosting och chokladdoppade pekannötter

 
Oj det där måste ha varit en av de längre rubrikerna jag har skrivit haha, men jag bara måste dela med mig av receptet på dessa cupcakes som jag gjorde tidigare idag. Receptet på själva cupcaken är från Roy Fares bok United states of cakes (I loooooove that book!) och resterande slängde jag ihop som ett litet experiment som ble väldigt lyckat :)
 
Det är alltså en chokladcupcake fylld med kolasås, toppad med kolafrosting och chokladdoppade pekannötter.
 
Cupcake
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1/2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl kakao
1 ägg
1 1/3 dl vegetabilisk olja
2 1/4 dl hett vatten
 
Sätt ugnen på 175 grader. Sikta ner de torra ingredienserna i en bunke. Vispa samman ägg och olja lite lätt i en annan bunke. Vänd ner de torra ingredierna med en slickepott. Tillsätt vattnet lite i taget och blanda till en slät smet. Fyll formarna med 3/4 dl smet och grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter (Beroende på vad du har för ugn, håll koll!). Låt svalna helt.
 
Kolasås
3 dl grädde
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 msk smör
2 tsk vaniljsocker
1 liten nypa salt
 
Blanda grädde, strösocker och sirap och låt koka ihop tills den tjocknar något, tar ca fem minuter. Ta av från värmen och blanda i smör, vanijsocker och salt. Låt svalna i kylen. (Men denna kolasås är supergod att servera varm till glass! Tips tips!).
 
Kolafrosting
150 g smör (Viktigt att det är just smör, ej margarin!)
200 g philadelphiaost
3 1/2 dl florsocker
1 dl kolasås (mer eller mindre efter hur mycket smak du vill ha)
 
Vispa smöret vitt och fluffigt, tillsätt philadelphiaost, florsocker och kolasås. Vispa tills den är slät och fluffig. Om den är lite för lös kan den stå i kylen ca 15 minuter.
 
Sätt ihop din cupcake
Börja med att göra ett hål i cupcaken med ex. en äppelurkärnare eller sked, fyll med kolasås, spritsa på frosting med valfri tyll och toppa med chokladdoppade pekannötter. Om man vill kan man även rippla över lite kolasås, både snyggt och inbjudande!
 
De chokladdoppade pekannötterna hittade jag bland naturgodiset, om man ej hittar detta så går det att göra själv, jag tog dock en genväg, en annan snabblösning är att köpa färdig kolasås så får man ett moment mindre, smakar lika bra ändå :) Vill man jula till denna cupcake lite extra kan jag tänka mig att det är gott att blanda i ex. kardemumma eller någon annan julig krydda.
 
Enjoy your cupcake! ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Låter farligt gott! Måste testas!

Svar: Gör det vettja! De blev farligt goda haha :)
Kontakt: [email protected]

2015-09-22 @ 23:50:30
URL: http://tusenjuleljus.blogspot.com
Postat av: minglittrigajul.blogg.se

Men hur gott lät inte detta?!
Måste provbaka =)

Svar: Gör det! De blev riktigt smarriga :)
Kontakt: [email protected]

2015-09-23 @ 08:20:34
URL: http://minglittrigajul.blogg.se/
Postat av: Johanna (Johannas Julblogg)

Åh, vad gott det lät! Jag som försöker vara nyttig och inte äta sötsaker, det här går inte bra!

Svar: Haha, sorry! Men "synda" lite nu innan och under julen så kan du skippa sötsakerna efter julen! :)
Kontakt: [email protected]

2015-09-24 @ 20:04:07
URL: http://johanasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Liza

Gud, vilket gott recept! Det lägger jag till i min julsamling :)

Svar: Härligt! De var riktigt smarriga ^^
Kontakt: [email protected]

2015-10-04 @ 19:36:00
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0