Polkagristryffel - ät som dem är eller doppa!

 
 
 
God kväll!
Om ni bara visste hur mycket jag har julbakat de senaste dagarna, det mesta har varit nya recept som jag varit sugen på att testa, men såklart så har jag också bakat gamla favoriter, det blir ju lätt så. Jag är en sån person som alltid bakar samma, år ut och år in, och kanske gör en ny sort. Det är ju smart för man gör ju bara sina favoriter som man verkligen tycker om, men just i år kände jag för att i alla fall testa lite nya recept och så fick det väl gå åt fanders i värsta fall :)
 
Det här är inte direkt något nytt recept för minttryffel har jag gjort tidigare, och grundreceptet är detsamma, men jag har toppat med krossade polkagrisar samt satt dem på en pinne, eller ja papperssugrör, och det är ju lite roligare kan jag tycka! Då kan man antingen äta dem precis som dem är, som en klubba, eller så värmer man lite mjölk som man sedan doppar tryffeln i och då får man en underbar, god, varm choklad. Det ska i alla fall jag göra i morgon när det vankas luciafrukost. :)
 
Recept
200 g mörk choklad (70%)
50 g mjölkchoklad
1 msk flytande honung
1 dl grädde
Några droppar pepparmyntolja
 
100-200 g mörk choklad (70%) att rulla tryffeln i
Krossade polkagrisar
 
How to do it
Finhacka chokladen och lägg i en bunke. Värm grädde + honung tills det börjar koka. Häll grädden över den hackade chokladen och låt stå i någon minut. Rör sedan om till en slät smet och häll i pepparmyntoljan. Lägg på plastfolie så att den får kontakt med ytan på tryffelsmeten och låt stå tills den stelnat, helst i rumstemperatur till dagen efter, men om du har bråttom så kör in den i kylen 1-2 timmar.
 
Rulla tryffeln till bollar, låt dem stå i kylen ca 15 minuter och stelna till sig lite, under tiden smälter du chokladen över ett vattenbad, helst temerperar du chokladen för att den ska bli sådär underbart blank och fin, och doppa sedan tryffeln i chokladen, låt stelna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0