Pepparkaksgrissini med lingonchutney och vitmögelost

 
 
 
 
Äntligen fredag, tjoho!!! Nästan bästa dagen på hela veckan tycker jag :) Det firar vi med något gott som man kan komplettera ost och kex-brickan med :) Nämligen ett av Arlas recept.
 
Det är som vanligt Sigrid Bárány som står för orginalreceptet som är pepparkakor med lingonchutney och vitmögelost och det finner du härArlas hemsida, det enda jag egentligen har ändrat det är att jag gjorde grissini istället, tyckte det var lite roligare helt enkelt :) och så tillsatte jag lite chili i lingonchutney för att få lite sting i den! :)
 
Pepparkaksgrissini
 
För att göra det enkelt så köper du en färdig pepparkaksdeg, kavla den lite tjockare än vanligt, kanske 2 mm tjock. Skär sedan ca 20 cm långa och 1 cm breda strimlor. Snurra dem så att de får snygga veck, grädda ca 5-7 minuter i 200 grader.
 
Lingonchutney med chili
 
½ rödlök
2 msk svenskt smör från Arla
2 dl rårörda lingon
1 msk vitbalsamvinäger
1 krm kanel
½ tsk malen ingefära
1 lagerblad
1 röd chili
 
Hacka löken och stek den mjuk i smöret. Tillsätt övriga ingredienser, koka upp och låt koka 5 minuter, hacka sedan chilin tunt och rör i, låt koka ca 5 minuter till. Låt svalna och häll upp på burk. Förvara i kylen.
 
Till servering
Vitmögelost och grönmögelost

Kommentarer
Postat av: Stockholmsjul

Vad smart att snurra pepparkakorna sådär! Det har jag aldrig tänkt på att man kan göra. Fick genast massa inspiration. Det ska definitivt prövas! :)

Svar: Härligt! :) Lycka till med pepparkaksbaket! :)
Emelie Larsson

2012-11-17 @ 09:04:32
URL: http://stockholmsjul.blogg.se
Postat av: Emmas julblogg

Det lät väldigt gott, men jag är fortfarande inte helt såld för ost och pepparkaka... ska prova i år igen :)

Svar: Inte jag heller faktiskt... jag hade mest med det för vännernas skull haha :)
Emelie Larsson

2012-11-17 @ 15:59:57
URL: http://emmasjulblogg.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0