Änglakola - och hur man kokar en kola perfekt

 
Här har jag gjort lite kola och jag är så himla nöjd med den! Nu har jag räknat ut exakt hur många grader kolan ska ha för att vara PERFEKT och jag menar verkligen perfekt ;)
 
Sådär perfekt när den är mjuk och seg och krämig på samma gång samtidigt som den absolut inte fastnar i tänderna, för är inte det bland det värsta som finns? Jobbig kola som sätter sig stenhårt på tänderna, hualigen! Testade för säkerhets skull om det vara olika grader beroende på vad man hade för ingredienser i men det verkar vara samma - men jag vill nog tillägga att det självklart kan skilja sig.
 
För att kolan ska bli perfekt ska den koka till 124 grader, hur lång tid det tar beror på vilka ingredienser du har. Jag skulle koka en kola på ett av Leilas recept och det stod att koktiden var 15-30 minuter, det kändes som ett jäkligt stort intervall tycker jag, vad som helt kan ju hända där emellan, varför inte bara skriva ut temperaturen? Jo självklart för att som som inte har en stektermometer skall kunna koka kolan och det tar olika tid beroende på spis, men skriv båda då! :)
 
SÅ, perfekta temperaturen - 124 grader. När den nått den tempen så gör du ändå ett kulprov för att verkligen kolla så allt stämmer, alltid alltid alltid kulprov oavsett om du använder stektermometer eller inte, okej? Deal? :)
 
Här får du receptet på min supergoda Änglakola som gick åt som smör på julmiddagen hemma hos chefen ikväll och som alltid är en favorit bland mina vänner :)
 
100 g smör
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl ljus sirap
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker (ÄKTA vaniljsocker!)
 
Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka på låg värme. (Jag har en gammal spis med 6 olika "steg" och då kokar jag på fyran, har man en med 12 steg så kokar jag på sjuan)
Koka tills kolan når 124 grader, det tar ca 5-8 minuter. Ta bort kastrullen från värmen, gör kulprov, häll sedan upp i en avlång form på bakplåtspapper, ganska liten så du får tjocka kolor, låt stelna i RUMSTEMPERATUR! Skär sedan upp i rutor, innan du skär har du på lite neutral olja på kniven för då får du fina snitt i kolan.
 
Och nu mina vänner, nu till det nästan absolut viktigaste!
 
Har du någonsin köpt en kola som stått i kylskåp?
Nä, jag trodde nästan det, och om du har det kan den inte ha varit särskilt god. Kola och knäck ska absolut INTE stå i kylskåp för sirapen tränger upp och du får en kola som är blöt och kletig som tusan, nej, i rumstemperatur ska den stå fint inslagen i bakplåtspapper! :)
 
Lova mig nu att göra ett tappert försök till att få till den bästa kolan, det är faktiskt inte så svårt som många får för sig! :) Lycka til fina ni!

Kommentarer
Postat av: Ronja

Hihi hittade hit, jag ska prova! Supergod : )

2012-12-12 @ 22:53:59
Postat av: Anonym

Kokade så fort jag kom hem efter jobbet, jag har dragit mig för det eftersom receptet jag har använt tar väl ungefär 45 min att koka men när jag såg ditt recept - tack gode gud sa jag!! Och fiffigt med termometern, tog mig 6-7 min på min spis och kolan blev sagolik, TACK TACK TACK TACK!! :D

2012-12-14 @ 08:12:35
Postat av: Lina

Wow, vilket kick-ass-recept! Tackar:) Nu följdfråga - du har ljusa kolor på bilden och jag är nyfiken på att prova med bara vanilj och med lakrits. Hur gör du med proportionerna när den inte innehåller kakao? Någon justering?

Alltså - tack igen för ny självklarhet på julen:)

2020-12-16 @ 12:54:19
Postat av: Lina

Wow, vilket kick-ass-recept! Tackar:) Nu följdfråga - du har ljusa kolor på bilden och jag är nyfiken på att prova med bara vanilj och med lakrits. Hur gör du med proportionerna när den inte innehåller kakao? Någon justering?

Alltså - tack igen för ny självklarhet på julen:)

Svar: Hej! Tack snälla! ☺️ De ljusa kolorna är Leilas recept, tror det heter världens godaste smörkola, googla så hittar du det! Ett toppenrecept det också 🙂 koka kolan till ca 124-127 grader (beror helt på vilken konsistens man önskar) så kommer det bli toppen, lycka till! ☺️
Kontakt: [email protected]

2020-12-16 @ 12:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0