Svar på frågestunden

var jobbar du?
Jag jobbar på Telias kundtjänst.

vart bor du?
I Karlstad

hur ser en perfekt dag för dig ut?
En perfekt dag är för mig en dag där jag hinner göra allt som jag vill (önskar verkligen att jag hade mer än bara 24 timmar på dygnet!). Överlag är det när jag kan ligga och dra mig lite på morgonen, åka ner på stan för att ta en fika med antingen mitt hjärta eller en god vän, springa igenom favoritbutikerna, åka hem och inreda och sen bara mysa massa :) Eller mina söndagar då jag och hjärtat alltid tar en söndagspromenad till Blomsterlandet och när vi kommer hem så fikar vi, det är myyyyys! :)

vilket är ditt favoritjulminne?
Ett av de roligaste minnena är från julen när jag var elva år. Jag håller nämligen på med sportskytte gevär och när jag var elva hade jag skjutit i ett år. Under granen låg ett paket som var väldigt stort och avlångt, jag hade ingen aning om vad det var i! Pappa hade skämtat om att det var en strykbräda till mamma och jag hade inte kollat vem paketet var till så jag trodde stenhårt på det. Så kom julafton och det stora paketet var det sista så säger Tomten (klart vi har tomte!) God Jul.... EMELIE! Fatta min chock eller! När jag väl öppnat och konstaterat att jag hade fått mitt egna första luftgevär så kom duracell-kaninen igång och jag sprang runt som en galen ja jag vet inte vad och skrek: Mamma, pappa, jag älskar er! :)

vad önskar du dig i julklapp iår?
Oh... Den var svår. När någon frågar så säger jag oftast "något fint" med det menar jag inredningsdetaljer. Riktigt svårt faktiskt, men jag vill ha något från Greengate och IB Laursen, det funkar alltid :)

äter ni julbordet innan eller efter kalle anka?
Vi äter alltid efteråt, ungefär vid fem-tiden.

vilken pralin är din favorit i aladdinasken?
Mörk choklad med mjuk toffee-kola (vad heter den tro) Smakar i alla fall som Magnum Double! (Ni vet glassen?)

hur gammal är du?
Jag är 21 år.

hur länge har du varit tillsammans med din pojkvän och hur träffades ni?
Vi har varit tillsammans i fyra år och vi träffades när jag flyttade till Strömsund för att gå på sportskyttegymnasiet, han är inte skytt men vi gick i samma klass (estet-musik)

tycker du att det är roligast att slå in eller rimma på paketen?
Båda! Men slå in paket kan jag ägna flera timmar åt så det är nog snäppet roligare.

Hur kommer det sig att du gillar julen så mycket, har det alltid varit så eller är det något som har blivit på senare år?

Ja säg det. Jag har alltid älskat julen, så länge jag kan minnas och det kan jag helt ärligt säga är min mammas förtjänst. Mamma gör alltid våra jular så mysiga. Det är tusentals ljus överallt, det doftar gott, hon bakar och lagar mat och inreder hit och dit och jag fullkomligt älskar det :)

Kan du tänka dig att prova på att fira jul i ett tropiskt land? :)
Absolut inte. Det ska vara snö på jul! När jag var liten och det inte fanns snö på julafton så gick jag ut med en stor mjölpåse och mjölade ner hela gräsmattan ;)

Vad är ditt bästa tips på julpyssel?
Strutar i alla dess former! Hängandes eller liggandes på ett vackert fat fyllda med goda kolor och karameller, kan det bli bättre? Eller så kan du sy din egna kudde och stryka på en egen bild :)

Vilken är din favorit jul-låt?
All I want for christmas is you och O helga natt.

Vad tycker du är godast på julbordet?
Julsinka och revbensspjäll

Vilken affär tycker du har bäst julsortiment
Indiska har myckert vackert, likaså Åhlens, de har ju ett brett utbud, men jag gillar mer små lokala butiker så i Karlstad är det Boulevard och Noll54 som gäller!

Kommer du att ha någon typ av julklapps kalender på din blogg?
Det var ingen dum idé, det tål att tänkas på!

Vad tror du blir årets julklapp?
Jag tror det blir one-piecen, tråkigt men sant.

Beskriv din julafton! Från det du vaknar tills du går och lägger dig. Det är alltid så fint att höra om folks julaftnar:)
När det är julafton så spelar det ingen roll hur mycket äldre jag blir, jag är fortfarande ett litet barn som inte kan sova när det är julafton! Jag kliver upp ganska tidigt runt sjutiden. Då kliver jag upp och får leta efter min första julklapp som mamma har valt ut. Sedan öppnar jag och mina syskon våra paket. Därefter sätter vi oss alla i vardagsrummet med granen tänd och oftast bort emot 50 tända ljus (det är maaagiskt!). Pappa dricker en apotekarnes julmust enligt tradition och denna har jag börjat hänga på :) Runt niotiden har mamma dukat upp julfrukosten med allt vad det innebär. Skinksmörgås, tomtegröt, varm oboy, you name it och den äts till sista avsnittet av julkalendern. Därefter strosar vi runt lite, myser lite, kollar lite tv, spelar lite spel (vi får alltid någon form av spel eller liknande på mrogonen). Förra året fördrev vi tiden med att spela paketleken, SUPERROLIGT och detta var succé! Ungefär vid ett-tiden så kommer alltid vår granne in med en Aladdin chokladask till min pappa och detta har han gjort så länge jag kan minnas. Sen så dukar jag och mamma upp för godisbord, tar fram våra fyrklövern glas (disney jul såklart och dessa dricker vi endast i på julafton) och så väntar vi in Kalle Anka :) Efter Kalle Anka så packar alla in sig i bilen för att åka till mormor och hela tjocka släkten och då vankas det julmiddag. Vi äter och skojar, pratar och umgås. Någon gång vid sju-tiden kommer Tomten! Då är det paketutdelning och den brukar ta fruktansvärt lång tid. Sedan river alla upp paketen medans jag tar det lugnt och försiktigt och sitter med nästan hälften kvar när alla andra är klara. När alla paket är öppnade är det julfika som gäller. Sen myser vi lite till och åker hem kort därefter. Väl hemma kollar vi på Svensson Svensson jul om det hinns med, annars myser vi med mer julmust och bäddar in oss i filtar, tofflor och morgonrockar och bara myser :)

Jag älskar verkligen våra julaftnar, helt underbara! :)


Kommentarer
Postat av: Lotta

Underbart det låter, det är så man ska fira julafton.

Fast jag älskar och vara hemma hela dagen på julafton. =)

Ha det bäst!!!

2011-11-06 @ 14:02:43
URL: http://lottasxms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0