Julig Saffranskrans

 
 
 
 
 
 
Idag hade vi ledig dag jag och min lilla tjej, så skönt såhär mitt i veckan. Nelly tycker att det är jätteroligt att baka och frågar nog näst intill varje dag: Mamma och Nelly baka kaka? Alltså det är så sött så jag dör söthetsdöden varje gång! Tänk att min lilla älskling gillar att baka lika mycket som jag? :) eftersom vi var lediga idag och för att min kropp håller på att explodera av julkänslor, som för övrigt kom med all snö som vi fått här i Värmland, så var det givet att bakningen skulle gå i julens tecken.
 
Vi började med en saffransdeg och det blev både lussebullar och denna krans ovan. Ta valfri saffransdeg, jag rekommenderar något från konditorerna Roy Fares eller Magnus Johansson - de har koll på det där med degar! Saftiga som få! Fyllningen är en enkel baserad på smör, socker och vaniljpulver, men man kan såklart smaksätta med vad man vill, exempelvis kanel, kardemumma, rivet citrusskal m.m.
 
För att den ska bli sådär härligt "randig/tvinnad", så kavlar du ut degen till en rektangel, bred på fyllning, rulla sedan ihop till en rulle likt med när du gör kanelbullar eller rulltårta. Dela därefter degen på mitten på längden, så att det ser ut som ett par byxor, fläta sedan degen och knyt ihop till en krans. 
 
Dekorera med något juligt band och den är redo att ges bort i gåva till någon du tycker om, eller varför inte bara mumsa i dig hela kalaset själv hihi? :)

Kommentarer
Postat av: Jennie

Vad mysigt och vilka fina bilder!

Svar: Tack snälla för de fina orden! :) <3
Kontakt: [email protected]

2016-11-09 @ 22:23:56
URL: http://adventstid.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0