Kola- & jordnötspajer

 
 
 
Hej ej på er denna fredag!
äntligen helg, herre jisses vad skönt. Jag och Nelly ska åka upp till mina föräldrar och syskon över helgen, ska bli mysigt med lite familjetid, får se om vi hittar på något juligt, min mamma är nästan lika jultokig som jag, det är liksom inget snack om vart mina julgraner kommer ifrån haha :)
 
Nåväl. Som jag nämnade häromdagen så bakade jag jättegoda kola- & jordnötspajer, små söta skapelser så jag tänkte att jag delar med mig av receptet till er :) det är från boken Choklad av Elisabeth Johansson.
 
Ingredienser
 
Botten
75 g smör
0,5 dl florsocker
1,25 dl vetemjöl
0,25 dl kakao
1 msk vatten 
 
Fyllning
50 g smör
1 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
0,5 dl sirap
1 msk kakao
1 dl salta jordnötter
 
Ganache
125 g ljus choklad
1 dl grädde
 
Gör såhär
 
Blanda ihop smör, florsocker, mjöl och kakao. Blanda i vattnet. Lägg degen i en påse i kylen och låt ligga minst 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Baka ut degen och fodra pajformarna. Grädda 6-8 minuter. För bästa resultat, fyll formarna med torkade gula ärter som tas bort när man gräddat färdigt.
 
Smält smör i en tjockbottnad kastrull. Rör i grädde, socker, sirap och kakao. Låt koka till 119-121 grader. Det är viktigt att inte kolan kokar för länge för då blir den stenhård. Rör om då och då. Ta av kastrullen från värmen och låt kolan svalna en aning, fördela jordnötterna i pajformarna. Häll kolan över och låt svalna helt.
 
Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde och häll över chokladen, rör tills all choklad smält. Häll ganchen över kolan och låt stelna. Hyvla eventuellt över choklad och servera!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: misshappineess.blogg.se

Men gud vad gott det där såg ut :) jättefina bilder :)

Svar: Tack så jättemycket! ☺️
Kontakt: [email protected]

2015-09-18 @ 15:50:50
URL: http://misshappineess.blogg.se/
Postat av: Amandas jul

Men jösses vad gott det såg ut! :) Duktig du är!

Svar: Men åh! Tack snälla! ☺️
Kontakt: [email protected]

2015-09-18 @ 19:03:18
URL: http://amandasjul.blogg.se
Postat av: Maries strålande jul

Låter gott😊

2015-09-18 @ 19:16:22
URL: http://julen.gladers.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0