Beskrivning: Hur du pärlar en julkula

 
 
 
 
Sådär! Nu har jag försökt sätta ihop en beskrivning på hur du gör julkulan med pärlor. Det är inte helt lätt att fota varje steg men jag ska försöka skriva en sån detaljerad förklaring som möjligt. Jag kan i alla fall säga såhär - det ser svårare ut än det är, helt ärligt. Så det här kommer du fixa galant, är du med? Då kör vi! :)
 
Angående pärlorna så är det bra att ha två färger, detta för att du ska veta vilken pärla du ska gå in i, alternativt att man använder mindre och större pärlor, ni kommer förstå varför när ni läst beskrivningen. Sen behöver du inte ta en megalång tråd från början, för du anar inte hur mycket tråd det faktiskt kommer behövas, så ta därför lite kortare som är lättare att hantera, exempelvis 40-50 cm och sen när tråden börjar ta slut knyter du bara på en ny längd, knutarna kommer inte synas för de blir dolda av pärlorna.
 
Du behöver:
Pärlor
Nål
Sax
Tråd (jag använder sytråd men du kan använda smyckestråd också)
 
1. Det första du ska göra är att lägga fyra pärlor plus en, alltså 4+1, exempelvis fyra guldpärlor, en glaspärla, sen fortsätter du så tills du har totalt nio stycken sektioner med 4+1. 
 
2. När du gjort dina nio sektioner så knyter du tråden så att det blir en cirkel.
 
3. Nu ska du göra första raden och nu ska du öka med en pärla. Nu kommer en sektion bestå av 5+1+5, alltså fem guldpärlor + en glaspärla + fem guldpärlor. Därefter trär du igenom nålen i glaspärlan.
 
4. Såhär ska det se ut om du gjort rätt!
 
5. Sen upprepar du samma procedur tills du kommit runt cirkeln och det är nu det kan bli lite bökigt, men du trär in nålen i glaspärlan precis som innan, plus att du går igenom guldpärlorna och kommer ut vid den andra glaspärlan, detta gör man för att komma ner ett steg så att man kan påbörja en ny rad.
 
6. Såhär ser det ut när du gått runt ett varv och notera vart tråden kommit ut, då vet du att du gjort rätt.
 
Så detta är stegen du behöver känna till. Nu är det bara att fortsätta och för varje ny rad så ökar man med en pärla (eller två beroende på hur man ser det) men alltså första raden 5+1+5, andra raden 6+1+6, tredje raden 7+1+7 osv... Så håller man på tills man känner att man är klar, såklart beroende på hur stor kulan är som du skall använda, men en normalstor kula kräver 11-12 st (11+1+11). Sen fäster man som vanligt och sedan är det bara att sätta den på julkulan. Då kommer den bara hänga på kulan liksom och då gjorde jag så att jag knöt ihop det under själva kulan för jag ville att det skulle sitta tajt runt kulan, man kan också fästa ett hängsmycke eller liknande i botten.
 
Det här är själva grundprincipen, du kommer märka hur enkelt det är, och roligt! Sen när du kan det här så kan du göra ditt egna mönster genom att lägga till eller ta bort pärlor, strunta i att öka osv.
 
 
Hoppas det var till någon hjälp och att det blir massa kulor gjorda för er! :)
 
Kram

Kommentarer
Postat av: Michelle

Bra med en tutorial! Funderar på att testa detta, får se om det blir i år eller om jag sparar det till nästa säsong :D

Svar: Tack! 😃 det tycker jag verkligen du ska göra, när du hinner 😊
Kontakt: [email protected]

2015-09-17 @ 05:57:11
URL: http://mischakarosjulsaga.blogspot.se/
Postat av: Jessica

Åh, va pilligt och bra. Måste testa .... om jag lyckas komma in i garderoben där allt pyssel står längst bak innan jul ... =/

Svar: Haha ja det var ju det problemet också 😉 ja jättepilligt och perfekt tidsfördriv framför tv:n ☺️
Kontakt: [email protected]

2015-09-17 @ 12:29:49
URL: http://julilaloland.blogspot.se/
Postat av: Josefin

Superfint! Ska prova på :)

Svar: Tack så mycket! Ja prova vettja! Riktigt bra tidsfördriv framför tv:n haha 😊
Kontakt: [email protected]

2015-09-20 @ 18:09:51
Postat av: Josefin

Så fint! Köpte hem pärlor idag och gjorde en själv :) Resultatet finns på min nyöppnade julblogg.

Svar: Så roligt Josefin! Då får jag gå in och koll hur din kula blev ☺️
Kontakt: [email protected]

2015-09-21 @ 21:47:38
URL: http://julivasa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0