Spritsa peppisar

 
 
 
 
Jag älskar att baka och då främst tårtor. Jag jobbar alltid med sugarpaste, man kan göra så otroligt mycket och det är så roligt att göra blommor och figurer, man får liksom leka och det är så himla skoj tycker jag. Något jag börjat med på senare tid är att spritsa spetsmöster på själva sugarpasten, då med en smörkräm som är betydligt lättare och smidigare än kristyr. I alla fall, häromdagen blev jag så otroligt sugen på att spritsa, men jag orkade liksom inte göra en hel tårta först, så jag tog en promenad till närmaste Ica och köpte lite peppisar och började sprita, så kul!! :D
 
Ska spritsa järnet i jul haha. Om du också ska spritsa i jul så får du följande tips av mig:
 
1. Gör kristyren betyligt lösare än den du köper färdigi på tub, kristyren ska vara lätt och smidig att arbeta med, det ska inte vara jobbigt att trycka ur den ur spritspåsen. Vi ska alltså inte ha ett gympass i köket där underarmar står på schemat.
 
2. Appropå spritspåse, det är väldigt viktigt att ha rätt grejer. Jag rekomenderar engångs-spritspåse och absolut inte de som man kan återvända. Sorry miljön men så är det. Det är så svårt att få en spritspåse som man återanvänder riktigt ren sen tycker jag personlligen att de inte är bra heller.
 
3. Använd en tyll med ett pyttelitet hål för snyggast resultat!
 
4. Spritsa: Är du högerhänt? Då ska högra handen vara längst ner på påsen, alltså närmast tyllen. (Vänsterhänta tvärtom såklart!). Där kristyren tar slut i påsen, där vrider man om ordentligt så att det blir ett tryck i påsen och att det inte läcker ut någon kristyr i fel ände. Sen trycker man med handen längst ner och gör sina mönster.
 
Det var väl allt, börja spritsa vettja! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Håller med dig om spritspåsar - tyvärr. Tycker inte de är bra de där som man använder om och om igen. De blir lätt sunkiga när man spritsat grädde några gånger. Men var köper du dina engångs? Tycker de är svåra att hitta och har inte lust att betala skjortan för dem heller eftersom de är just engångs.

Svar: Håller med. De är riktigt dyra här i Sverige, så jag brukar googla på dem och beställer oftast från USA, antingen via nån webshop för bakning eller via ebay, beställer så sällan så kommer inte ihåg namnet på webshopen. Men senast jag beställde fick jag 100 stycken för dryga 50-lappen, riktigt bra pris med andra ord! :)
Kontakt: [email protected]

2015-10-12 @ 14:46:17
URL: http://julilaloland.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0