En God Jul med en god kola

 
Det blir ingen jul för mig, eller mina familjemedlemmar, om inte min änglakola finns med bland gottebitarna. Det är egentligen inget särskilt juligt över den, det är en underbar chokladkola helt enkelt, men det tycks väl vara så i de svenska hemmen att man gärna vill ha någon form av kola med. Jag är likadan. Om inte änglakolan står där så vettu tusan om det blir något julfirande, då känns det som att vi lika gärna kan packa ner allt pynt och fortsätta med det vi gjorde innan julpyntet kom upp, vilket ju i mitt fall skulle vara att planera julen haha. Men en "vanlig", icke julgalen person kanske hade pysslat med annat, ja vad vet jag.
 
I alla fall. Den här kolan är ingen nyhet för er veteraner här inne, den har hängt med både två, tre och fyra år men den är sååååå god så den förtjänar att få cred om och om igen, bästa receptet som jag mixtrat fram. Den har en fyllig chokladsmak och en tydlig smak av sirap vilket jag gillar, man kan inte bara äta en utan man måste ha en  till och en till och en till... Mums :)
 
Varje gång jag kommer hem till mina föräldrar så utbrister min mamma:
- Åh då kanske du kan göra din goda änglakola! Jag får aldrig till den så bra som dig Emelie.
 
Då bör jag tillägga att:
1. Min mamma är duktig i köket.
2. Hon är jätteduktig på att baka.
3. Är den här kolan svår att göra? Svar nej. Busenkel och den kokar kort tid. Det är helt enkelt något med den här kolan som min mamma inte får fason med men man kan inte vara expert på allt som hon brukar säga.
 
Om du går till det här inlägget så finns receptet på denna underbara kola som ni bara måste göra! Och man kan ju välja hur man vill ha den, om man vill ha den i stänger som ovan eller i klassisk kolastorlek. Sen kan man när kolan precis kokat färdigt slänga i lite krossade polkagrisar, för det är också supergott! Eller rostade nötter, exempelvis pekannötter, lite flingsalt kanske eller bara hotta upp den med en julig krydda som kanel eller ingefära. Bara fantasin som sätter gränserna.
 
Psssst... Jag har märkt att olika varianter av digitala termometrar visar olika temperatur när kolan enligt mig är färdig. Med en jag köpt på IKEA ska den visa 124 grader, med en jag köpte på ICA ska den visa 129 grader, så håll koll och gör ALLTID kulprov! Alltid! Lova det! :) Och om den är för mjuk när ni kollar första gången så låt den koka lite längre, här snackar vi inte minuter utan kanske 20 sekunder för det går så fårt på slutet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0