Jordnötsfudge

 
 
 
Igår julbakades det lite efter att jag hade hämtat hem dottern från förskolan. Hon tycker det är så mysigt att vara med mig i köket och ingen är gladare än jag för det. hon sitter på bänken och är med och vispar och rör runt i bunkarna, så himla mysigt. Så igår tog vi på oss våra förkläden och startade julmusiken sen gick vi loss på julgodis. Igår testade jag ett nytt recept som jag fann på Jennys matblogg, jordnötsfudge. Den blev god, helt okej. Man orkar dock knappt en, jag vet inte om det är jag som är löjlig men efter min graviditet så blir jag lite halvt illamående av jordnötssmak, vilket gör mig en aning irriterad för innan så ÄLSKADE jag allt som hade med jordnötter att göra., kunde liksom smälla i mig flera snickers om dagen. Någon annan som varit med om samma sak? Inte kanske just med jordnötter men något annat ni gillat innan och sen inte gillat?
 
I alla fall, här kommer recepet

2 dl grädde
1 1/2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl jordnötssmör / slät eller med bitar
50 gram mjölkchoklad
1 dl salta jordnötter

How to do it
Blanda socker, grädde och sirap i en kastrull och låt sjuda upp till 120 grader. Ta bort från plattan och rör ner jordnöttsmör och choklad till smeten är bland och fin. Vänd ner jordnötterna och vänd om innan du häller upp i en liten form som är bakplåtsklädd. Jag toppade även min fudge med lite hackad jordnötscrunch.
Låt stelna i kylskåp innan du skär upp den i lagom stora munsbitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0