Lakritskola-fudge

 
 
Nu ka jag berätta en ganska rolig sak, eller jag tycker den är rolig, ni andra behöver absolut inte tycka det! :)
När jag och min sambo blev tillsammans för sex år sedan så gillade han inte riktigt julen, fråga mig inte varför. Det var inte så att han hatade julen men han tyckte inte att det var något särskilt med den (knäpp? Öh, ja). Han kollar inte ens på Kalle Anka på julafton! HALLÅ???!!! Det är typ obligtoriskt på julafton (jag ber om ursäkt till er som inte heller gör det, men för mig är det en självklarhet). Inte heller blev han mer julfräslt efter ett år tillsammans, eller två, eller tre, men på det fjärde året då jäklar satte det fart på honom också! Han började tycka om julmusik, och han gillade att jag julpyntade, även om det var ganska tidigt i november. Han gillade även alla juldofter, att titta på julfilm och att bara julmysa med glögg och pepparkakor. Ja men kan ni tänka er att jag dog glädjedöden lite? 
 
Nu är han helt tokig i julen, precis som mig. Han kanske inte riktigt spelar i samma liga som mig ännu men jag tror han är på god väg faktiskt. Tänka sig att jag kunde "vända honom", om ni förstår vad jag menar. Häromdagen fick vi båda någon knäpp i skallen och bakade saffransskorpor, kardemummaskorpor, chokladkola och Leilas lakrits-och-chokladkola-fudge som ni ser på bilden. :) 
 
Det var första gången jag gjorde denna och den var riktigt god! Jag minns att hon säger i julavsnittet att hon bara vill ha en lätt ton av lakrits och ja, det var verkligen en lätt ton, så lätt att den knappt är märkbar. Så. Om jag gör om detta receptet igen (vilket jag nog garanterat gör!) så skulle jag rekomendera att antingen ta 50/50 med lakritspulver och salmiakpulver för att få in lite saltsmak för det behövde den verkligen, eller köra helt på lakritspulver men att strö över lite flingsalt över fudgen.
 
Här kommer receptet som ni även finner här på Leilas blogg.
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 3/4 dl mörkt muscovadosocker 
  • 2 dl glykos 
  • 2 msk kakao av god kvalitet
  • 100 g mörk choklad 70%
  • 100 g mjukt smör
  • 1 msk lakritspulver
  1. Koka grädde, muscovadosocker och glykos till 116 grader i en tjockbottnad kastrull. Viktigt att använda en socker eller elektronisk stektermometer. När temperaturen närmar sig 112 grader, får man ta det försiktigt och kan sänka värmen lite eftersom det sedan går väldigt fort att komma upp till 116.
  2. När temperaturen har nått 116 grader; ta av från värmen, tillsätt choklad, kakao och lakritspulver på en gång och vispa ut detta i grädden.
  3. Tillsätt smöret i klickar i flera omgångar.
  4. Klä en brödform med kant (cirka 10 x 20 cm) med plastfolie i botten och häll i fudgeblandningen.
  5. Täck med lite plastfilm och låt svalna och stelna i rumstemperatur.
  6. Skär upp fudgen i små munsbitar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Mitt ex är också en julhatare. Men vi var bara tillsammans i ett år, så jag hann aldrig omvända honom. Inga adventsljusstakar. Ingenting. Julafton? Tja en pizza och sen krogbesök med vännerna.

Fudgen låter jättegod!!! Och ser jättegod ut!

Svar: Whaaat??? Pizza och krogen på julafton? Galet. Fine, vilken annan dag som helst men inte under julhelgen :) Åh tack! Den var riktigt god, bara man utvecklar den lite :)
Kontakt: [email protected]

2013-10-15 @ 09:27:38
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Victorias Jul

Kul att du har lyckats omvända han =)

2013-10-15 @ 12:02:59
URL: http://victoriajul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0