Julutmaning

 
Erica AKA Tomtens dotter utmanade oss bloggare att skriva om saker som vi inte gillar med julen, ja visa lite av Grinchen i sig själv. När jag läste hennes lista var det som att jag läste om mig själv, läskigt lika med andra ord! Men jag försöker knåpa ihop en lista med andra punkter, det finns trots allt mycket om jag inte gillar med julen, so here we go!
 
1. Julbordet
Ja, det här med julbordet tycker jag är en intressant historia, folk köper på sig tonvis med olika saker, hälften äter de inte ens upp än mindre smakar på. Jag är en enkel människa ja! Jag äter endast julskinka, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll och kokt potatis. That's it. Ingen Janssons, ingen sill, inget klet eller dopp i grytan, jag gillar inte det, blä.
 
2. Pepparkaka
Pepparkakorna må vara fina att titta på, absolut! Och om det bara finns pepparkaka till fika så kan jag erkänna att jag på min höjd äter en, men jag tycker inte att det är särskilt gott, och om det överhuvudtaget skall slinka ner någon måste det vara köpta pepparkakor (lite otippat för en bakfantast som jag), hembakta smakar bara mjöl och går fetbort,
 
3. Saffran
Saffran, julens guld, denna exklusiva krydda som alla verkar dö för i juletider, den funkar liksom inte på mig. Jag gillar inte saffran. Saffran duger BARA i lussebullar, där kommer den till sin rätt, men att blanda ner den i mat eller att göra saffranstryffel eller saffranskola är inte min melodi, det smakar rent ut sagt förjäkligt. (Grinchvarning?)
 
4. Julklappsinslagningen
Hemma hos mig är det viktigt att paketen är inslagna med omsorg, de ska vara stilrena, fantastiska, lite av små konstverk (men behöver för den sakens skull inte vara över-invecklade) Vackra snören och band, vackert papper, det ska synas att man lagt ner tid på inslagningen, ja lika mycket som innehållet faktiskt. Så nåde den som kommer med något fult och billigt tomtepapper för 5 kronor med ett enkelt snöre i den där äckliga, matta, gul/guld-nyansen bildat som ett kors med två små krusiduller på. Det ser billigt, hastigt och framför allt otroligt snålt ut. Jag tittar knappt åt dom paketen och vill inte ens öppna dom.
 
5. Trolltider
Denna julkalender är tokhyllad av såväl vuxna som barn, den anses vara en av de bästa någonsin och har visats flera gånger på tv. Jag är livrädd för den, än idag, 23 år gammal. Häxan Maran skrämde slag på mig när jag var liten, jag drömde mardrömmar om henne hela tiden, jag fick kalendern när jag var 11 år, i julklapp, för att jag själv hade önskat mig den av någon konstig anledning. Och jag gillade den! Men nu, nu hatar jag verkligen den julkalendern och den kan mest få brännas upp tycker jag.
 
6. Glögg
Jag gillar inte smaken av glögg. Den är söt och äckligt sliskig. Försöker år efter år att lära mig mest för det sociala, men nä, det funkar liksom inte. Doften däremot är helt underbar! :)
 
7. Jesus-sånger
Ja jag får nog kalla dom det faktiskt. Jag är inte kristen, men jag har såklart respekt för andra som är det och tycker absolut inte att det är fel på något sätt och inte heller om man tror på någon annan religion. Men alla julsånger om Jesus och bibliska referenser gör mig trött i huvudet, jag gillar dom inte. De flesta jullåtar jag gillar handlar om det som julen är för mig, en otroligt mysig tid på året, den bästa av dem alla! Man myser och firar tillsammans med sin familj.
 
8. Arne Weise
Haha vi verkar vara många som inte gillar denna gubbe. Både Erica AKA Tomtens dotter och Jessica med Jul i Laloland har med denna punkt och jag bara måste jag också. Arne Weise är INTE julen. Nä jag skulle verkligen inte vilja ha den gamla gubben tillbaka. Ge mig någon med myskänsla som Ernst! Eller Sarah Dawn Finer, hon var fantastisk! :)
 
9. På julen spenderas det för mycket pengar och bla bla bla...
Ursäkta mig, men om du inte vill lägga pengar på julen så är det väldigt enkelt: Gör det inte. Men för oss andra som älskar att bränna många tusen på julen, är det faktiskt otroligt tröttsamt att behöva höra hur onödigt det är, att man slösar pengar, att det är ytligt och att det har blivit sån köphysteri i Sverige, konsumtionen ökar. Jag blir trött på snacket! Om många har svårt att få ihop det men ändå vill bränna stålar - spara. Om du inte vill, ja men ge fan i att handla då.
 
10. Nä jag kan inte äta det och det och det för då går jag upp i vikt...
Nu är det såhär. December är en månad med massa mys, glöggfester hit och dit, julbord hit och dit, evenemang m.m, det äts väldigt mycket, så om du går upp i vikt är kanske inte så konstigt. Men let's face it, hur mycket gå du upp? Ett hekto? Ett kilo? Det är inte jordens undergång! Skippa det dåliga samvetet och ät så mycket du vill, njut av allt det goda och slappna av! Det gör inget om du går upp 1 eller 5 kilo, du fixar det sen! Efter jul. Blir så otroligt trött på alla fina människor som har så dåligt samvete för vad dom äter och sätter psykiska spärrar i huvudet på sig själva, fuck that. Ha en underbar jul istället! :)

Kommentarer
Postat av: Juloussar

Ha! Punkt tio kan jag bara hålla med om! :)
Visst, man behöver inte överdriva frosseriet men julen handlar ju faktiskt rätt mycket om att äta gott. Jag är själv rätt noga med vad jag stoppar i mig resten av året men på jul släpper jag loss totalt. Skulle det vara så att det dåliga samvetet kommer krypande så får jag väl köra ett extra gynmpass. Svårare än så är det inte! Och inte djurton gnäller jag om det...

2013-12-06 @ 19:16:10
URL: http://julpussar.wordpress.com
Postat av: Juloussar

*sjutton

2013-12-06 @ 19:16:52
URL: http://julpussar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0