Chokladsnitt i roligare version

 
Idag har det bakats en riktig klassiker här hemma, fast i en ny version skulle man kunna säga. Dessa kakor ovanför är alltså klassiska chokladsnittar, men ärligt talat, hur tråkigt är det inte att bara snitta upp dem i lite halvtråkiga stänger? Snabbt och effektivt absolut, men det här tog inte mycket längre tid, kanske tio minuter extra men erkänn att det blev mycket roligare och lite mer personligt? :)
 
För att få till loggan "Home Made" har jag alltså använt mig av en vanlig bakstämpel som finns i diverse butiker, min är köpt på Leilas Generalstore förra året. Upptäckte dock när jag hade gräddat kakorna att texten syntes lite dåligt och eftersom det är jul så målade jag på lite ätbar glitterfärg. Den är köpt på panduro och i vanliga fall används den som dekor till mina tårtor, så det är något som alltid finns här hemma.
 
Receptet på chokladsnittar finns väl i minst tusen varianter och alla har sin egna favorit, här är i alla fall receptet som jag alltid använder mig av. Kakorna blir spröda och härliga samtidigt som man känner en viss seghet, vilket jag gillar! Så, kör hårt allihopa och pynta era kakor! :)
 
Chokladsnitt
 
200 g smör eller margarin (funkar faktiskt utmärkt med båda!)
2 dl socker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk vatten
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
 
TIPS!
Lättast är att göra allt i en matberedare då man bara kan mixa ihop allt till en kakdeg, har man inte det så kör man med en elvisp.
 
Blanda smör/margarin och socker.
Blanda sedan i kakao, vaniljsocker, vatten och äggula i smörmassan (äggvitan kan du spara till senare i en skål!) Blanda sedan mjöl och bakpulver i en skål för sig, detta för att få en jämn fördelning på bakpulvret och häll sedan i det i smörmassan och blanda samman allt till en deg.
 
Rulla degen till små bollar och tryck ut till en platta, stämpla sedan med stämpeln och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Vill man inte göra kakorna runda utan faktiskt som klassiska chokladnitt så rullar du degen till två längder och plattar till lite.
 
Om du vill kan du pensla kakorna med äggvitan och strö på pärlsocker, blir minst lika gott utan upptäckte jag då du känner mer chokladsmak, men smaken är som baken :)
 
Grädda kakorna i 10-12 minuter i 200 grader.
 
Om du gör snittarna måste dessa skäras upp direkt kakorna kommer ut ur ugnen innan det stelnar.
 
Så, offra 20 minuter av din dyrbara tid och lyxiga till det med lite hembakta kakor, kul att äta själv men också kul att ge bort! :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Wiie tack detta ska göras i morgon 😊👍

2013-12-12 @ 00:36:12
Postat av: Leif

Elisabeth får noja sig med inköpta Lussekatter för morgondagen Luciakaffe! Kanske å säng?

2013-12-12 @ 19:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0