Nybakat = Vardagslyx

 
 
 
 
Nu i helgen bakade jag kall-jästa bröd som man då jäser i kylskåpet under natten, tar fram på morgonen och gräddar direkt på hög värme, mums! Dom var sååååå goda! :) Och så smidigt! Att göra allt jobbigt dagen innan så kan man få nygräddat bröd på morgonen på ett kick, bästa vardagslyxen tycker jag :)
 
Här ser ni även mina nya älsklingar till min samling, jag pratar förstås om mina Greengate-muggar (detta eviga tjat om greengate, I know...) De tre understa i stapeln är de nya tillskotten, oj vad jag kommer dricka massa juligt i dessa under världens bästa tid på året, de är sådär perfekta, älskar dom :)
 
Här nedan följer receptet för bröden som är hämtat från tidningen Hembakat, nr 4 2012.
 
12 st
 
15 g jäst
1 ½ dl kallt vatten
½ sl mjölk
1 tsk salt
1 msk solrosolja
1 dl grahamsmjöl
6-6 ½ dl vetemjöl
 
Kvällen:
:
1. Smula jästen i en bunke, häll vatten och mjölken över jästen och lös upp den.
 
2. Tillsätt salt, olja, grahamsmjöl och vetemjöl. Blanda till en deg och arbeta den i ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Degen ska vara fast så ta mer mjöl om det behövs. Låt jäsa i ca 45 min under bakduk.
 
3. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i 12 bitar och forma till bullar.
 
4. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Täck med plastfolie och låt dem jäsa i kylskåp under natten.
 
Morgon:
Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut plåten ur kylskåpet och låt frallorna stå i rumstemperatur medan ugnen värmer. Grädda bröden mitt i ugnen i ca 12-15 min.
 
Klart!
 
Nu kan du njuta en helt underbar frukost med nybakat bröd, det var ju det jag sa - vardagslyx på hög nivå ;)
 

Kommentarer
Postat av: Helly

Ja, hembakat är verkligen lyx. Fint du gjort! :)

2012-11-05 @ 21:26:41
URL: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Postat av: Maries strålande jul

Vilket bra recept och bilderna är ju SÅ fina!!

Svar: Åh tack så jättemycket Marie! :)
Emelie Larsson

2012-11-06 @ 14:07:12
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Linnea

Hej!
Jag blev sugen på att göra dina frukostbullar men blev lite osäker på hur mycket mjölk man skall tillsätta?

Svar: oj hoppsan! Det ska ju givetvis stå dl, deciliter :)
Emelie Larsson

2012-11-10 @ 09:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0