Låt mig presentera!

 
 
 
 
 
 
Så! Nu får jag äntligen avslöja varför mina senaste inlägg varit lite mysko-pysko :) Jag har blivit tillfrågad som 1 av 3 bloggare att laga en massa recept ur Arla Kökets julmagasin, oj oj så spännande! :) Idén är alltså att jag ska laga och baka dessa recepten - men jag ska sätta min egna lilla touche på det.
 
I magasinet finns det tre stycken olika teman:
- Glöggmingel
- Julbaket
- Nyårsfesten
 
Av dessa 3 hoppades jag väl inte helt otippat på julbaket men icke sa nicke, jag blev tilldelad glöggmingel som duktiga och charmiga "Årets Mästerkock 2012" Sigrid Bárány har knåpat ihop :) Förskräckt satte jag mig ner med recepten, vad skulle jag hitta på med dessa? Är de inte redan fulländade? Hmm... Så jag beslöt mig för att börja med det som jag gör bäst - baka.
 
Först ut blev Saffranskaka med hallon och citruskvarg, orginalreceptet finner du på Arlas hemsida - närmare bestämt här. Orginalrecpetet är små bakelser födelade på 30 st, jag beslöt mig för att göra lite ändringar då jag fick en jättefin hjärtformad form av Arla, så jag tänkte att denna vill jag ju använda.
 
Här kommer mitt recept och den lilla ändringen som jag hittade på! :)
 
Saffranskaka med hallongrädde och citruskvarg med flagad mandel
 
OBS! För att göra en kaka med två bottnar dubblar du satsen till smeten.
Grädda gärna bottnarna i omgångar, alltså inte all smet på en gång som du sedan delar i två (det blir aldrig bra!) Dela smeten på två och grädda två gånger, okej? ;)
 
100 g svensk smör från Arla
2 ägg
2 dl strösocker
1 pkt saffran, 0,5 g
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl
250 g Arla Köket Kesella Citrus
2 dl hallon
2 dl Arla Vispgrädde
Rostad flagad mandel efter smak
Fikon efter smak
Physalis efter smak
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner saffran, vaniljsocker och vetemjöl i äggsmeten. Tillsätt smöret och rör till en jämn smet. Bred ut smeten i en smord form. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter tills kakan är gyllenbrun. Låt kallna. Vispa grädden fluffig, tillsätt den mängd du vill av hallonen och krossa dem i skålen med grädden, rör om så att den blir jämn. Lägg ena botten på ett fat, smeta på all grädde, lägg på den andra botten och ha sedan på citruskvargen. Toppa med fikon, physalis och resterande hallon och som en sista touche - den rostade flagade mandeln.
 
Voilá!
 
 

Kommentarer
Postat av: Maries strålande jul

Vad roligt, lycka till! Dina bilder är superfina!

Svar: Tack så jättemycket Marie! :)
Emelie Larsson

2012-11-12 @ 20:11:15
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Emmas julblogg

Nej men så spännande och roligt! :) lycka till med det! Den där kakan såg iaf jättegod ut!

Svar: Tack! :) Hoppas du testar att baka den ^^
Emelie Larsson

2012-11-12 @ 20:41:00
URL: http://emmasjulblogg.tumblr.com
Postat av: Em

Grattis! Vilken ära, ser supergott ut!

2012-11-12 @ 21:39:48
URL: http://eeebee.se/underbara
Postat av: Bente O

Så utrolig lekker kake!
Så moro med en sånn utfordring! Lykke til, jeg heier på deg fra nabolandet :o)

Svar: Tack fina du! :) Hoppas du testar att göra kakan, den blev riktigt god faktiskt :)
Emelie Larsson

2012-11-12 @ 21:54:16
URL: http://stussli.blogg.no/
Postat av: Amandas jul

Men vad roligt för dig! Det ser jättegott ut :)

Svar: Åh tack så mycket! :)
Emelie Larsson

2012-11-13 @ 10:26:42
URL: http://amandasjul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0