Kycklingmousse på rostad baguette

 

 
 
Då var det dags för ett recept till från Sigrid Báránys glöggmingel-recept. Denna gång stod kycklinglevermousse ¨på schemat, men det var inte riktigt min melodi, bytta kycklinglever till vanlig kyckling och skippade ansjovisen som finns i orginalreceptet som du finner här arla.se
 
Här kommer mitt förenklade recept, detta för att jag är lite kräsen vad gäller mat ;)
 
300 g kycklingfiléer
4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 lagerblad
2 krm salt
1 msk tomatpuré
1 ½ msk konjak
1 krm svartpeppar
1 msk grovhackad rosmarin eller ½ tsk torkad
2 msk Svenskt Smör från Arla, rumsvarmt
1 dl Arla® vispgrädde

1 röd paprika
1 baguette
 
Gör så här

Skär kycklingen i mindre bitar. Hacka lök och vitlök. Krossa lagerblad med salt i en mortel. Stek kyckling, lök och vitlök gyllenbrunt i smör. Blanda ner , tomatpuré, konjak, de krossade kryddorna, peppar och rosmarin. Låt koka 2-3 min. Låt blandningen svalna och mixa den i en matberedare Klicka ner smöret och mixa till en slät smet. Låt svalna. Vispa grädden och vänd ner den i blandningen, smaka av med salt och peppar. Låt stå i kyl 2-3 tim. Skär baguettenn i lagom tjocka skivor och rosta i torr stekpanna. Klicka sedan ut smeten på baguetterna och toppa med paprika och färsk rosmarin.

Tips!

Min "mousse" är mer en röra eftersom lökbitarna inte mixats ordentligt, detta för att jag gillar lite tuggmotstånd :)

 
 

Kommentarer
Postat av: Julbloggen - Min Vintersaga

Gott, det här ska testas!

2012-11-25 @ 22:28:33
URL: http://minvintersaga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0