Pepparkakståg

 
 
 
 
 
Idag har jag pysslat fram ett pepparkakståg! Det är något som gör det roligare med ett tåg än ett hus kan jag tycka, missförstå mig inte, jag tycker pepparkakshus är bland det finaste och mysigaste och framför allt mest traditionellt med julen, men tåget ger det hela en liten twist och ett plus är ju att man kan lägga goda godisar i vagnarna ^^
 
Jag minns när jag var yngre och hade varit i skolan. När jag kom hem så stod mamma och bakade, kände direkt att det var pepparkaksdoft och undrade om hon gjorde ett pepparkakshus. Nä... sa hon, fullt fokuserad på det hon gjorde. Det såg så spännande ut så jag satt kvar och bara kollade när hon skapade fram ett pepparkakståg, hur mysigt som helst minns jag att det var :) Därav har det blivit att jag försökt göra ett varje år, men känner liksom att jag aldrig har tid att göra ett, eller plats. Och varje år så ångrar jag att jag inte gjorde ett, så i år tog jag mig tid :)
 
Jag ska inte ljuga, det är lite pilligt att göra, mer än när man gör ett hus, men det kan det vara värt, det är ju inte svårt, det tar bara lite tid :)
 
Om du är sugen på att göra ett pepparkakståg du också så har jag tagit kort på mina mallar som jag gjorde av bakplåtspapper och måtten och hur många du behöver av varje ser du här nedan :)
 
 
"Vinkeln" är själva tågets sidor.
15 x 15 cm
Antal 2 st
 
"Fönstret" Du behöver bara ett fönster men måtten är detsamma för plattan som blir själva "huven" till tåget, då skippar du bara att skära ut ett hål, utan gör endast en fyrkant. 
8 x 7 cm
Antal 2 st
 
"Kvadraten" Är kortsidan till vagnarna + tak på tåg + främre delen av tåget.
8 x 8 cm
Antal 6 st
 
"Rektangeln" Långsidorna till vagnarna + bottnarna till vagnarna + baksidan av tåget
15 x 8 cm
Antal 7 st
 
"Hjul"
Använda e vanlig kryddburk
Antal 12 st
 
Lycka till! :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Leena

vad otroligt mysigt och en sådan fiffig idé!

2012-12-09 @ 23:50:13
URL: http://memyfamily.blogg.se
Postat av: Helly

Hi hi vad fina!! Perfekt att ha som godisskålar oxå. Du är piffig du!! Gissar att det kommer bli svårt att äta upp det lilla tåget sen :)

2012-12-10 @ 10:34:07
URL: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Postat av: Victorias Jul

Vilken bra idé både hus och godisskål, man kanske ska göra ett sådant nästa år

2012-12-10 @ 11:08:26
URL: http://victoriajul.blogg.se
Postat av: Johanna

Fint! Önskar att jag hade ork...

2012-12-10 @ 21:37:46
URL: http://livet-enligt-johanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0