Fikonmarmelad

Fikonmarmelad

Såg ni Jul med Ernst ikväll? Det gjorde jag i alla fall, det kan man ju bara inte missa! Jag har alltid velat koka marmelad eller sylt själv men har liksom aldrig kommit till skott med det, men så gjorde Ernst en marmelad på fikon i kvällens avsnitt och denna tänkte jag att jag skulle koka ihop och ge till mormor som en fin julklapp. Jag har även köpt en jättefin julklapp till henne självklart men jag tror att hon kommer uppskatta detta :) Det passade så bra att han gjorde just fikonmarmelad för jag har massa fikon här hemma som ingen antagligen kommer äta upp, jag hatar dem nämligen och Alex är ju inte hemma nu i jul utan hos sina föräldrar i Jämtland, so fikonmarmelad it is!

Kommer koka denna i morgon efter jobbet :)

Färdigt på: 50 min
Ingredienser

500 500 g torkade fikon
4 4 st apelsiner
1 1 st citron
4 4 dl vatten
2 2 st kanelstänger
10 10 dl socker
2 2 dl hackade valnötter
1 1 msk pektin
1 1 msk citronsyra
Ev. cognac

Gör så här

1. Blötlägg fikonen över natten.

2. Skär dem i småbitar och lägg i en kastrull.

3. Glöm inte ta bort den hårda knoppen i ena änden.

4. Tvätta apelsinerna och citronen.

5. Dela dem i 4 bitar och skär dem sedan i tunna skivor.

6. Lägg ned dem i kastrullen och häll på vattnet.

7. Koka samman med kanelstänger under omrörning i 20 minuter eller tills skalen är mjuka.

8. Rör ned 10 dl socker och lite cognac om så önskas.

9. Grovhacka valnötterna och rör ned i blandningen tillsammans med pektin och citronsyra.

10. Låt koka ytterligare 10-15 minuter.

11. Häll upp marmeladen i en rengjord glasburk.

12. Servera till en härlig ostbricka eller varför inte ett par rykande färska scones på frukostbordet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0