Ljuslykta - steg för steg

Jag lovade er att jag skulle visa hur man gör ljuslyktorna och jag är en sån som oftast inte håller vad jag lovar, men jag tänkte göra ett undantag ;)

Här har ni min guide till den enkla ljuslyktan :)

Själva "lyktan" är egentligen en gammal glasburk och jag brukar använda sådanna från findus, typ deras grönsakssoppa eller köttfärssås eller vad som helst. Du kan använda vilken glasburk du vill och jag tycker att det är snyggt att ha glasbuarkar i olika höjder. Ta bort pappren som sitter på.

1. Börja med att mäta omkretsen och lägg till 2 cm. Mät därefter höjden och lägg till 2-4 cm (beroende på om du vill vika in kanten enkelt eller dubbelt)



2. Säg att omkretsen är 27 och höjden 18, så är det längden 27 som du ska vika in. Antingen bara en gång eller två gånger. Jag råder er till att vika dubbelt för att tyget får mer stadga då och står bättre, men om tyget är hårt kan det räcka med en. Ni gör givetvis likadant både uppe och nere. 



3. När du sytt båda kanterna (båda 27:orna) så lägger du ihop de osydda kanterna mot varandra och syr en raksöm rakt över.



4. Sen är det bara att vända den ut och in så att den hamnar rätt och så att man inte ser några kanter och sen är det bara att dekorera med vad ni nu vill. Spetsband, gammalt snöre, hjärtan, grankvistar, vad som helst :)

Och såhär ser det ut när det är färdigt! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0