Chokladkola

Chokladkola kan göras i alla möjliga versioner. Med grädde, utan grädde, med riktigt choklad eller med kakao osv. Här är i alla fall det receptet jag alltid gör efter och det är bland den godaste kolan jag vet! Och det är inte bara jag som tycker det. Jag vågar knappt lämna min sambo själv hemma när jag gjort chokladkolan för då vet jag med all säkerhet att när jag kommer tillbaka så är den borta.

Men jag tar det som en komplimang! :)

100g margarin
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka på svag värme i ca 7-12 minuter (beroende på spis!) rör om lite då och då och känn på kolan med sleven, man känner oftast när den är färdig. Gör ett kulprov för säkerhetens skull och häll sedan ut kolan i en form med bakplåtspapper (ju mindre form ju tjockare och finare kola) Låt stå i kylskåpet tills den svalnat och skär upp den i bitar och slå in bitarna i bakplåtspapper som fina karameller.

Klart!

Tips!
Lägg kolan i en fin strut som du själv har gjort, av exempelvis notpapper som jag gjorde för någon vecka sen, det är i alla fall vad jag brukar göra :)



Kommentarer
Postat av: Kajsa

Tack för receptet!

Ska göra det nu :)

2011-12-23 @ 20:40:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0