Kolasnittar med ingefära

Min pojkvän älskar kolasnittar, det gör däremot inte jag så det brukar aldrig bli att jag bakar det till honom, men jag kanske ska ta och göra ett undantag i år, bara för hans skull ;)

Här är ett recept på kolasnittar med ingefära, lite mer julkänsla i dem ^^

ca 40 snittar

4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1½ dl strösocker
2 msk mörk sirap
2 tsk vaniljsocker
2 tsk malda pomeransskal
1 tsk malen ingefära
200 g Svenskt Smör
2 msk apelsinjuice


Gör så här:

Sätt ugnen på 175°. Blanda alla torra ingredienser i en matberedare. Tillsätt smöret i små kuber och kör ett par sekunder tills degen börjar bli smulig. Tillsätt sirap och lite apelsinjuice och arbeta snabbt ihop till en deg.
Dela degen i 4 delar. Rulla ut (med lite mjöl) till långa längder och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Platta ut degen något. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.
Låt svalna något och skär i sneda bitar.



Recept
Bild



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0