Brända mandlar

Mmm... Brända mandlar är riktigt riktigt gott!
Jag har aldrig gjort själv men i år ska jag göra det. Smakade några när jag var på marknad och det var supersupergott!!! Jag har hört att det är klibbigt och lite småpyssligt att göra men det ska väl gå bra? :)

Om inte annat får jag väl öva tills de blir bra, inte sant?
För ju mer man övar ju bättre blir man, kanon! Då kanske jag får äta massvis med mandlar, jahoo! :D

Dessutom är de jättefina att lägga i fina strutar och dekorera med, det är bara positivt detta!

Ingredienser:
250 g mandlar (ska inte skalas)
250 g Dansukker Strösocker
3/4 dl vatten
 

Gör så här:
1. Lägg mandlar, strösocker och vatten i en kastrull och sätt på hög värme tills vattnet kokar och massan börjar bubbla. Rör ofta med en gaffel. Sänk sedan värmen tills vattnet är helt förångat och sockret har utkristalliserats igen. Sockret ska sedan smälta, men endast delvis så att det lägger sig i klumpar runt mandlarna. Rör hela tiden.

2. Häll ut mandlarna på en bit smörpapper och skilj på dem med en gaffel.


 


Kommentarer
Postat av: Axelina

Gud vad spännande, det har jag aldrig vågat göra! Ser fram emot att få höra om resultatet sen:)

2010-10-14 @ 15:46:15
URL: http://ourchristmas.blogg.se/
Postat av: Tomtenissans Julblogg

Skulle provat det förra året men vågade inte riktigt, men kanske ska försöka mig på det i år istället.

2010-10-14 @ 18:39:28
URL: http://tomtenissansjul.blogg.se/
Postat av: Leif Myrén

Älskar Brända Mandlar!!!!!

2010-10-14 @ 19:41:13
Postat av: Tess

Det brukar jag göra till sambon och modern :)

Kan inte svara själv på hur det smakar, jag äter inte mandel, men de älskar det!

Lycka till, hoppas det blir bra :)

2010-10-14 @ 20:54:39
URL: http://julhostess.blogg.se/
Postat av: Tess

Sv: Vad störigt med ikea! Jag har varit där flera gånger tidigare i hopp om att de ska ha fått in det. Hade nästan gett upp hopppet, haha, men igår så! Är det fortfarande avspärrat när du kommer dit, får du bryta dig in, haha!



Vad duktig du är!

Kikade in på din verkstad och där fanns ju jättemycket fint!

Har redan skaffat flera juliga kuddar, men får nog ta mig en funderare... Jag återkommer! :)

2010-10-14 @ 22:10:28
URL: http://julhostess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0