Lingonfudge

Många gillar lingon till julen, jag är dock inte en av dem, men som sagt, det finns det många andra som är så här är ett recept på Lingonfudge :) Receptet har jag hämtat här och de har i sin tur hämtat det någon annanstans :)

Ingredienser: 
2 dl Mjölk
½ dl Vispgrädde
3½ dl strösocker
½ dl kakao
25 g Norrmejerier Smör
½ msk vaniljsocker
½ dl tinade frysta lingon

 

Gör så här: 
1. Blanda mjölk, grädde, socker, kakao i en tjockbottnad kastrull.

2. Koka ca 30 min. Låt koka till 125° eller gör kulprovet. (Droppa lite fudgesmet i ett glas med kallt vatten. Om
smeten går att forma till en seg kola så är den klar).

3. Dra kastrullen från värmen och rör i Norrmejerier Smör och vaniljsocker. Rör ordentligt i ca 1 min så att smeten inte skär sig.

4. Rör i lingonen och häll upp smeten i en liten form klädd med bakplåtspapper. Låt stelna en stund och skär sedan i fyrkanter. Lägg upp på ett litet fat och låt stå svalt till servering.



BILD


Kommentarer
Postat av: Tina´s Jul

De såg smarriga ut!

2010-11-01 @ 15:48:27
URL: http://tinasjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0