God morgon alla glada!

De flesta jag känner brukar ju göra det traditionella pepparkakshuset till jul. Det är riktigt mysigt när man håller på och gör ett och när man får sätta på alla godisar och dekorera det.
Grejen med mig är att jag inte brukar göra ett pepparkakshus utan jag brukar göra ett pepparkakståg!
Det är riktigt roligt och man får vara lite kreativ. Det brukar bli ett lok och två vagnar. I vagnarna kan man sedan lägga godis och kolor i fint papper. (Det ger en även chans till att äta lite i smyg) hihi

Det är inte svårt alls att göra detta!
Enda grejen är väl att det inte finns några mallar att köpa eller färdiggjorda pepparkaksplattor (som det finns till pepparkakshus) men deppa inte ihop för det! Det är bara att mäta upp egna på bakplåtspapper och sedan skär du ut degen efter mallarna, gräddar och sedan "limmar" du ihop allt med smält socker. Låter stelna och sedan är det bara att dekorera fritt, klart!

Här är det pepparkakståget jag gjorde förra året.
I år ska jag ha det i mitt snölandskap så jag funderar på att göra kristyren tjockare på kanterna så att det ser ut som att det snöat på det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0